Een ander belangrijk onderwerp van de webinar was de rol van diverse rolmodellen voor de leerlingen. Diverse rolmodellen binnen het onderwijs bieden studenten de mogelijkheid om zichzelf te herkennen en hun eigen potentieel te ontdekken. Zoals door Gyzlene Kramer-Zeroual samengevat: ‘We kunnen niet zijn wat we niet kunnen zien.’
Een bredere ontwikkeling van D&I voor arbeidsmarktfondsen
Inmiddels zijn er twee webinars geweest: één van Voion zelf, en één van Voion in samenwerking met het Arbeidsmarktplatform Primair Onderwijs. Deze webinars over diversiteit & inclusie komen niet uit de lucht vallen, maar zijn onderdeel van een bredere beweging van diversiteit en inclusie. CAOP draagt hier voor verschillende arbeidsmarktfondsen aan bij met programma-ontwikkeling en projectmanagement.
Onderzoekers van Stichting CAOP deden voor Voion al een verkennend onderzoek onder docenten van kleur in het voortgezet onderwijs. Uit het onderzoek bleek dat veel docenten van kleur een inclusieve schoolcultuur missen. Het rapport doet verschillende aanbevelingen om meer docenten van kleur aan te trekken en te behouden. Voorbeelden van aanbevelingen zijn aandacht besteden aan activiteiten en vieringen uit verschillende culturen, en het stimuleren van inclusief taalgebruik.
Ook wordt er een spel ontwikkelt voor het Arbeidsmarktplatform PO, als onderdeel van een toolkit voor diversiteit en inclusie in het primair onderwijs. Aan de hand van het spel kunnen schoolteams op een laagdrempelige manier het gesprek voeren over wat diversiteit en inclusie voor henzelf en het team betekent. Het doel van het spel is om bewustwording te vergroten. In het najaar van 2024 wordt het spel via digitale kanalen verspreid onder de scholen.
Een breed gedragen visie op diversiteit en inclusie
Een heldere visie op diversiteit en inclusie is dus niet alleen wenselijk, maar zelfs noodzakelijk voor onderwijsinstellingen. Dit betekent dat alle facetten van de organisatie, van het curriculum tot het personeelsbeleid, doordrongen moeten zijn van deze waarden. Bestuurders en schoolleiders hebben hierbij een sleutelrol. Het is niet alleen een kwestie van beleid, maar ook van het actief aanpakken van onbewuste vooroordelen en het bevorderen van een open dialoog binnen de schoolgemeenschap.
Zoals in de webinar werd benadrukt, is het essentieel dat onze scholen een afspiegeling zijn van de maatschappij waarin we leven. Door bewust en proactief te werken aan diversiteit en inclusie, creëren we een leeromgeving waar ieder kind zich kan ontwikkelen tot een volwaardige burger. Met niet alleen een droombaan, maar ook een droomleven.
Bekijk de webinar nu terug op de website van Voion.