3. Passende vorm van leiderschap
Om kwaliteiten en expertises in het team optimaal te benutten raden de onderzoekers schoolleiders aan om informeel en collectief leiderschap te stimuleren. Deze leiderschapsstijl, ook wel gespreid leiderschap genoemd, moedigt alle onderwijsmedewerkers aan om hun kennis, vaardigheden en expertise in te zetten en verder te ontwikkelen. Zo krijgen alle medewerkers de kans om invloed uit te oefenen en een leidende rol te vervullen op basis van hun eigen expertise.
Aanbevelingen voor schoolorganisaties en sociale partners
Volgens de onderzoekers kunnen schoolorganisaties schoolleiders en onderwijsmedewerkers op verschillende manieren helpen om diversiteit in onderwijsteams zo goed mogelijk te benutten. Een daarvan is het bieden van passende ontwikkelmogelijkheden en loopbaanpaden. Bij het Arbeidsmarktplatform PO is er voor leraren en onderwijsondersteunend personeel informatiemateriaal beschikbaar over zowel horizontale als verticale loopbaanpaden.
Verder kunnen schoolorganisaties en sociale partners hulp bieden bij het goed inschalen van medewerkers met een andere werk- en opleidingsachtergrond. Schoolleiders gaven namelijk in het onderzoek aan dat ze het lastig vinden om salarissen te differentiëren op basis van rollen en expertises. Ook kunnen schoolbesturen helpen door een hr-medewerker beschikbaar te stellen als sparringpartner om onderwijsassistenten, lerarenondersteuners en academische leraren optimaal in de klas in te zetten.
Deel kennis binnen en buiten de sector
Daarnaast kan ook school- en sector overstijgend kennis delen waardevol zijn voor de juiste inzet van onderwijsmedewerkers met verschillende competenties en talenten. In het speciaal onderwijs spelen onderwijsondersteuners bijvoorbeeld al langer een belangrijke rol en worden ze breder ingezet. Daarnaast biedt het voortgezet onderwijs volgens geïnterviewde experts inspiratie als het gaat om professionele leergemeenschappen en het hoger onderwijs wat betreft gedifferentieerde functieprofielen.
Meer informatie
Wil je meer weten over de verkenning naar verscheidenheid in onderwijsteams, download dan het hele onderzoeksrapport via de knop hieronder. Wil je graag de belangrijkste uitkomsten van de verkenning in een overzicht hebben? Bekijk dan de Handreiking Verscheidenheid benutten: zo haal je het beste uit je onderwijsteam. In deze handreiking zijn de belangrijkste tips en aanbevelingen voor schoolleiders en bestuurders samengevat om de kwaliteiten van onderwijsteams beter te benutten.