‘Word jij onze leraar?’ staat er op een foto van een vrolijke groep kinderen. Het is een van de beelden die de gemeente Amsterdam in mei gebruikte in een wervingscampagne. Wie door de beelden wordt aangesproken en interesse heeft in een baan in het onderwijs, gaat op zoek naar meer informatie. De website Liever voor de klas en de daaraan gekoppelde helpdesk zijn bedoeld om de geïnteresseerde zo goed mogelijk te helpen in diens zoektocht.
Welke opleidingsroute past bij mij?
De eerste vraag die geïnteresseerden meestal hebben, is: welke opleiding moet ik volgen om met mijn achtergrond leraar te kunnen worden? Er zijn heel veel mogelijke opleidingsroutes: voor schoolverlaters, voor zij-instromers, voor het basisonderwijs of het voortgezet onderwijs, in voltijd of in deeltijd. Hoe weet je nu wat voor jou als geïnteresseerde de juiste route is? De website Liever voor de klas is zo ingericht dat bezoekers er snel de informatie kunnen vinden die past bij hun persoonlijke situatie. Op de startpagina vullen ze in welk diploma ze al hebben en in welk type onderwijs ze het liefst willen werken (basisonderwijs of voortgezet onderwijs). Vervolgens krijgen ze te zien welke routes er zijn om aan de slag te gaan op een Amsterdamse school en bij welke opleidingen ze deze route kunnen doorlopen. Ook is er algemene informatie op de website te vinden, bijvoorbeeld over studiefinanciering, subsidieregelingen en salaris. En er is een vacaturebank, waar de nieuwste vacatures in het Amsterdamse onderwijs worden weergegeven. Geïnteresseerden die als onderwijsassistent of schoolleider de stap naar het onderwijs willen maken, kunnen voor meer informatie terecht bij de helpdesk.
Helpdesk
Mensen die zich oriënteren op een baan in het onderwijs hebben vaak veel praktische vragen. Hoe gaat het begin van het zij-instroomtraject eruitzien? Hoe werkt het met financiering? Wat als ik geen leraar wil worden, maar schoolleider? Het is fijn om op deze vragen een persoonlijk antwoord te krijgen. Daarvoor kunnen mensen terecht bij de helpdesk van Liever voor de klas. Adviseurs van het CAOP nemen binnen één werkdag contact op met de vragensteller. Ze beantwoorden de vragen per mail of plannen zo mogelijk een telefonisch gesprek in met de geïnteresseerde voor een advies op maat. Bij complexe vragen kan de adviseur snel een beroep doen op partijen in het Amsterdamse onderwijsveld. Zoals 1Loket, het centrale aanmeldpunt voor zij-instromers in het primair onderwijs in Amsterdam.
Voortdurend werken aan verbetering
Mensen met interesse in een baan in het Amsterdamse onderwijs staan centraal in de dienstverlening van Liever voor de klas. Het CAOP gebruikt hun vragen en feedback om de informatie in het oriëntatietraject steeds verder te verbeteren. Zo registreert de helpdesk alle gestelde vragen met de antwoorden. Daardoor is te zien over welke onderwerpen de meeste vragen komen. Ook kunnen geïnteresseerden met een vergelijkbare vraag hierdoor een volgende keer sneller worden geholpen. Op de website kunnen bezoekers sinds dit jaar feedback achterlaten. Met die feedback wordt de bezoekerservaring verbeterd.
Maatwerk en persoonlijk advies
Door de gunning van de aanbesteding zet het CAOP dit jaar de werkzaamheden voor Liever voor de klas voort. Projectleider Liesbeth Ellenbroek: ‘We hebben onze dienstverlening voor Liever voor de klas zo ingericht dat we mensen in de oriëntatiefase zo goed en snel mogelijk kunnen helpen. Op deze manier dragen we eraan bij dat geïnteresseerden informatie op maat ontvangen en kiezen voor de opleiding die het beste past bij hun persoonlijke situatie. Door dit maatwerk en het persoonlijk contact staan zij straks hopelijk met plezier voor de klas in Amsterdam.’