In de praktijk en bij de CAOP-opleidingen merken de adviseurs sociale veiligheid dat het potentieel van de vertrouwenspersoon nog onvoldoende benut wordt. Welke aandachtspunten kunnen we inzetten om de toegankelijkheid van de vertrouwenspersoon te bevorderen? In het eerste deel van dit artikel kijken we vanuit het perspectief van de organisatie. In deel twee behandelen we de kwestie vanuit de blik van de vertrouwenspersoon.
Dit is het eerste artikel over het optimaal benutten van de vertrouwenspersoon. Deel twee volgt in september.
Kom naar de Dag van de Integriteit!
Zie jij verschuivingen in normen en waarden binnen jouw organisatie? En merk je hoe technologische ontwikkelingen nieuwe vraagstukken opwerpen rondom integriteit en sociale veiligheid? Kom erachter hoe we omgaan met deze uitdagingen tijdens de Dag van de Integriteit – De nieuwe norm: integriteit in transitie? Op donderdag 26 september in Utrecht.
Toegankelijkheid bevorderen vanuit het organisatieperspectief
‘De organisatie’, verwijst in dit geval vaak naar een integriteitscoördinator of een HRM-functionaris die het vertrouwenswerk van de betreffende organisatie coördineert. Wat kan de organisatie doen om de toegankelijkheid van een vertrouwenspersoon te bevorderen?
1. Afspiegeling personeelsbestand
‘In de eerste plaats is dat aansluiten op de diversiteit van het personeelsbestand’, zegt Van der Lek. ‘Dat betekent bijvoorbeeld dat als er twee vertrouwenspersonen zijn, ze in ieder geval genderdivers zijn. Bij het bespreken van sommige kwesties hebben melders vanuit hun eigen identiteitsbesef voorkeur voor een specifiek gender ten opzichte van een ander gender. Andere variabelen die een rol kunnen spelen in hoe gemakkelijk men afstapt op een vertrouwenspersoon zijn bijvoorbeeld afkomst, opleiding en leeftijd. Wij adviseren organisaties daarom altijd om goed na te denken over het eigen personeelsbestand en het aanbod aan vertrouwenspersonen. Het CAOP beschikt zelf over een eigen pool van externe vertrouwenspersonen die inzetbaar zijn voor opdrachtgevers. Bij elke opdrachtgever nemen wij bovenstaande punten in overweging.’
2. Competenties uitwerken en erin investeren
‘Het is in de tweede plaats aan te bevelen dat organisaties specifieke competenties uitwerken in een functieprofiel en hier ook gericht op werven of opleiden. Zo is het, los van de eerdergenoemde afspiegeling, namelijk nog belangrijker dat de vertrouwenspersoon zich kan verplaatsen in het perspectief van de melder. Dat vraagt om iemand die goed communicatief vaardig is en dus goed kan luisteren, samenvatten en doorvragen. Naast de aandacht voor wat in aanleg bij een vertrouwenspersoon aanwezig is, is het goed als de organisatie voldoende investeert in het op peil houden en vergroten van de benodigde competenties door bijscholing en intervisie.’