Het doel van het mantelzorgloket is om mantelzorgende zorgmedewerkers te ondersteunen, zodat hun werk-privébalans op peil blijft. Zorgmedewerkers zijn vanuit hun zorgfunctie vaak empathische mensen die collega’s een warm hart toedragen. Het is voor hen dus vrij vanzelfsprekend dat ze zorgen voor de mensen om hen heen. En je bent al mantelzorger als je meer dan vier uur per week voor een ander zorgt.
Wat is het mantelzorgloket?
Het mantelzorgloket biedt hulp aan medewerkers die wat extra ondersteuning kunnen gebruiken bij het bewaren van hun werk-privébalans. De medewerkers worden gekoppeld aan een coach die een luisterend oor biedt, advies geeft en ondersteunt waar nodig. Ze gaan in gesprek met de medewerker om het probleem achter de hulpvraag te formuleren en gaan samen op zoek naar een oplossing. Dit doen ze door concrete hulp te bieden, zoals het prioriteren van taken, ondersteuning bij het aanvragen van een WMO, het organiseren van thuiszorg, financiële regelingen, vervoer of zelfs toegang tot lotgenoten. Maar ze geven ook advies over rechten en plichten van de medewerker richting hun werkgever, bijvoorbeeld over de tijd die ze krijgen voor het geven van mantelzorg.