In het onderwijs heerst al een tijd personeelskrapte en ook de komende jaren is dat een structureel probleem. Minister Van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zoekt oplossingen in betere begeleiding van mensen naar ander werk, financiële prikkels om meer uren te werken en efficiënter werken. In de praktijk staan professioneel onbevoegden als kunstenaren en accountants voor maximaal één dag in de week voor de klas. Maar hoe lang is dat houdbaar?
Onderwijs aan het Werk
Het boek Onderwijs aan het Werk ontrafelt de lerarenagenda van de afgelopen jaren. Het voornaamste probleem is dat het landelijke lerarenbeleid wordt gekenmerkt door onvoldoende eigenaarschap van leraren zelf, is er geen duidelijke beleidstheorie en er is te weinig aandacht voor een leer- en ontwikkelcultuur. Daarnaast staan de onderwijskwaliteit en gelijke kansen voor leerlingen onder druk en zijn werkdruk en werkplezier ook in het onderwijs belangrijke thema’s. Er worden voldoende leraren opgeleid, maar velen kiezen vroeg of laat voor een baan buiten het onderwijs, waardoor er flinke personeelstekorten zijn in het onderwijs.
Het boek Onderwijs aan het Werk gaat dieper in op de knelpunten in het onderwijs en bevat analyses op het gebied van zes thema’s
- Lerarenagenda
- Positie van leraren en schoolleiders op de onderwijsarbeidsmarkt
- Onderwijsorganisatie en leraarschap
- Bevoegdheden en kwalificaties
- Arbeidsverhoudingen, arbeidsvoorwaarden en werkdruk
- Professionalisering en kennisinfrastructuur
Lees het gehele artikel van Marc van der Meer en Ruud van der Aa op Didactiefonline.