De oorsprong van de leerstoel is iets langer dan tien jaar geleden, memoreert gespreksleider en CAOP-directeur, Patrick Banis. Hij vertelt hoe de toenmalige staatssecretaris Zijlstra en Directie Leraren het plan hadden opgevat om lerarenbeleid meer centraal te stellen en wetenschap en onderwijspraktijk beter op elkaar te laten aansluiten. Uiteindelijk startte in april 2013 de Leerstoel Onderwijsarbeidsmarkt en hielden hoogleraren Frank Cörvers en Marc van der Meer in juni 2014 hun oraties. Een van hun eerste werkzaamheden was meedenken over, reflecteren op en aanbevelingen doen voor de lerarenagenda, die werd opgesteld door minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker. Banis: ‘Na tien jaar blikken we terug, bekijken we de huidige stand van zaken en kijken we vooruit aan de hand van aanbevelingen voor de toekomst.’
Illustratie ter samenvatting van de slotwebinar, door Mariette Amsing
Frank Cörvers: Loonkloof primair en voortgezet onderwijs
Frank Cörvers neemt zijn toehoorders mee in drie punten die hij destijds heeft uitgediept in zijn oratie ‘Theorie, beleid en werkelijkheid’. De eerste twee zijn de relatie tussen de beloning en de kwantiteit en de beloning en de kwaliteit van leraren. Bij zijn oratie heeft hij geconstateerd dat er voor veel leraren een salarisachterstand was ten opzichte van de marktsector, gecorrigeerd voor persoons- en baankenmerken. Een achterblijvende beloning zorgt voor te weinig aanbod van goede nieuwe leerkrachten, dus zowel een kwantitatief als een kwalitatief tekort. Inmiddels is de loonkloof tussen primair en voortgezet onderwijs gedicht en ‘er is wel veel gedaan’ aan de salarissen voor po. Van de verhouding tussen salarissen in het onderwijs en marktsector zijn hem geen recente cijfers bekend. ‘Het is in elk geval zaak om dat onderwerp actueel te houden, mede door de uitdagingen van de hoge inflatie.’ Zijn derde oratiepunt ging over investeren in leraren en beter personeelsbeleid. Daarbij doelde hij met name op de lerarenopleidingen, die het afgelopen decennium inderdaad een verbeterslag hebben gemaakt, en de selectie van leraren. ‘Schoolleiders moeten strategisch personeelsbeleid voeren en ook, samen met leraren, voldoende professionalisering vormgeven.’