Blog Joke Dekker en Petra Oldenhage
De leerroute bij VakMensen bestaat in ieder geval uit:
- Een Start-up van 1,5 uur waarin je een eigen leervraag gaat benoemen. Daar begint het ‘samen’: we helpen elkaar.
- Uitvoeren van leeractiviteiten. Dit kunnen individueel vormgegeven activiteiten zijn. Daarnaast kun je een gezamenlijke leeractiviteit organiseren in het Open Space gedeelte, of meedoen aan een door collega’s georganiseerde leeractiviteit die past bij je leervraag.
- Twee collectieve ReflectieLabs (leer- en reflecteerbijeenkomsten) van circa 2,5 uur.
Het Appreciative Inquiry (AI) principe
De eerste stap is het benoemen van je leervraag. Je komt binnen met wat losse ideeën, brengt focus aan en kiest op basis daarvan eigen leeractiviteiten om een antwoord te vinden op je leervraag. We werken in de Start-up via het principe van Appreciative Inquiry (AI), waarderend onderzoeken. Deelnemers formuleren in de Start-up hun leervraag via de stappen van AI:
- Verwoorden van je ontwikkelwens
- Verdiepen van een positieve ervaring
- Verbeelden van de gedroomde toekomst
- Vormgeven van je leervraag en vervolgstappen in de vorm van leeractiviteiten
- Verwezenlijken door zelf aan de slag te gaan
De positieve benadering helpt je om open te staan voor mogelijkheden, een belangrijke voorwaarde voor ontwikkeling. Het AI-principe zit onder andere in het verkennen en verdiepen van een positieve ervaring (stap 2). Wat daarin bleek te werken, kun je misschien ook in een andere situatie inzetten. Daarnaast zit het in het verbeelden van de gedroomde toekomst (stap 3), hoe scherper je beeld, hoe gemakkelijker je ernaar toe kunt bewegen.
Een deelnemer: na Start-up meer zichtbaar zijn
Zomaar even zeggen wat ik denk? Nee, ik wacht liever rustig af. Maar soms zou het goed zijn om mezelf meer te laten horen. Voor mijzelf, maar ook voor de organisatie. Want stiekem weet ik ook wel dat ik genoeg kennis en expertise in huis heb. Bij de eerste sessie van VakMensen besprak ik dit dilemma met collega’s. Ik kwam er dankzij de scherpe vragen van hen achter dat ik meer zichtbaar wil zijn – maar wel op een manier die bij mij past.
Individueel en samen leren
De combinatie van individueel leren en samen reflecteren en leren biedt meerwaarde. Het samen formuleren van je eigen leervraag creëert inzicht door nieuwe invalshoeken en ook verbinding. De ervaring van de vele Start-ups is dat er gezamenlijke leerbehoeftes zijn bij verschillende deelnemers. Zo ontstaan gezamenlijke leeractiviteiten, georganiseerd via Open Space. We merken dat samen optrekken kan dienen als een stok achter de deur en vooral leerplezier oplevert. En om de leercyclus rond te maken: in het halfjaarlijkse ReflectieLab, reflecteer je met je collega’s op de ontwikkeling die je hebt doorgemaakt.
Aan de slag
Wil je ook aan de slag met je eigen leervraag? Bedenk dan wat je zou willen leren. Waar ben je goed in? Hoe kan je dit versterken? Wat heb je altijd al eens willen doen? Formuleer je vraag positief en kies een aantal leeractiviteiten om een antwoord op je leervraag te vinden.
Lees meer
In twee volgende blogs vertellen we hoe je aan de slag kunt met je leervraag.
- Lees de blog Samen in actie komen voor je eigen ontwikkeling
- Lees de blog Samen reflecteren op je eigen ontwikkeling
Joke Dekker en Petra Oldenhage zijn adviseurs bij het CAOP en faciliteren het programma VakMensen. Dit is een bewerking van een eerdere blog die Joke Dekker schreef samen met Rebecca Schoon.