Arbeidsmarktplatform PO vindt het belangrijk om beter te begrijpen hoe onderwijsassistenten en lerarenondersteuners (OOP’ers) zich zouden kunnen ontwikkelen. Wat is de achtergrond van onderwijsassistenten en lerarenondersteuners en hoe zien zij hun vak? Wat voor mogelijkheden bestaan er voor hen om vaardigheden op te doen en verder bij te dragen aan het onderwijs? De onderzoekers doen enkele aanbevelingen voor schoolorganisaties en sociale partners in het onderzoeksrapport.
Aanbevelingen voor schoolorganisaties
Schoolbestuurders en schoolleiders wordt aanbevolen om loopbaanmogelijkheden binnen de eigen organisatie en school te identificeren. Onderwijsassistenten en lerarenondersteuners willen zich niet alleen verticaal ontwikkelen naar leraarschap, maar ook horizontaal binnen hun functie. Ze missen echter vaak een passend professionaliseringsaanbod en voelen zich soms tegengehouden in het verder ontwikkelen van hun vaardigheden en het verkennen van loopbaanopties. De onderzoekers bevelen aan een helder overzicht van deze mogelijkheden te bieden en strategisch personeelsbeleid te ontwikkelen om de expertises en specialismen van OOP’ers optimaal te benutten. Daarnaast moeten duidelijke voorwaarden en procedures worden opgesteld voor promotie naar een hogere trede en/of schaal, inclusief de tijd en ruimte voor professionalisering en een bijpassend salaris.