In de Lerarenbrief 2022 kondigden onderwijsministers Wiersma en Dijkgraaf al aan meer in te willen zetten op regionale samenwerking. ‘Partijen in de regio die daar nu nog in verschillende verbanden aan werken, zoals via de Regionale Aanpak Personeelstekorten (RAP), Samen Opleiden en Professionaliseren (SO&P) en de regionale allianties verbinden zich tot één onderwijsregio met een Regionale Aanpak Toekomst Onderwijsarbeidsmarkt (RATO)’, zo staat in de Lerarenbrief.
Het CAOP vindt het van groot belang dat we gezamenlijk maatregelen nemen die de onderwijssector aantrekkelijker maken om in te werken en met een 360-gradenfocus de personeelstekorten van leraren, ondersteuners en schoolleiders aanpakken. De onderwijsregio is zelf aan zet. Iedere regio heeft een eigen karakter, met eigen wensen. Alhoewel nieuwe regelingen vaak veel gedoe met zich mee kunnen brengen doordat zaken die juist goed gaan overhoop worden gehaald, biedt deze nieuwe regeling veel ruimte en mogelijkheden om naar eigen keuze, met onderbouwing, de nieuw te vormen onderwijsregio samen te stellen. Solidariteit en samenwerking tussen uitvoerenden (scholen en opleidingen) en stakeholders als gemeenten en bedrijfsleven, zijn hierbij hard nodig.
Wie betrek je bij een onderwijsregio en hoe organiseer je het?
‘Een goede samenwerking is de basis van een onderwijsregio en begint met het betrekken van alle uitvoerende en belanghebbende partijen’, legt Petra Velthuysen, sectormanager Onderwijs en Onderzoek bij het CAOP, uit. ‘Denk aan samenwerkingsnetwerken van de opleidingsscholen, opleiders, schoolbesturen, vakbonden, platforms en samenwerkingspartners, inclusief beroepsgroep en de medezeggenschapsraden.’
‘Bij hen inventariseren we wat er goed gaat en wat dus absoluut behouden moet blijven’, vertelt Velthuysen verder. ‘Dit kunnen de betrokken partijen uiteraard ook zelf organiseren, maar het inzetten van professionele, onafhankelijke en neutrale procesregie heeft als grote voordeel dat de solidariteit en onderlinge samenwerking worden bevorderd binnen zo’n grote groep organisaties en partijen. Sommigen hebben niet eerder met elkaar samengewerkt, anderen wel. Altijd met hetzelfde einddoel, maar daarbinnen toch ook met soms net iets andere belangen. Om een goede samenwerking op te zetten binnen zo’n onderwijsregio, moeten de betrokken partijen het eens worden over zaken als autonomie, governance, verantwoordelijkheden rollen, taken en bekostiging. Solidariteit en draagvlak zijn dan essentieel. Een neutrale en onafhankelijke partij voorkomt problemen. Deze partij kan makkelijker voor duidelijkheid en heldere communicatie kan zorgen.’
Meer informatie over procesregie en onderwijsregio’s
Nieuwsgierig naar de mogelijkheden om aan de slag te gaan met onderwijsregio’s? Neem dan onderaan de pagina contact op met Petra Velthuysen.