De eerste scholen hebben zich aangemeld voor het pilotjaar en er zijn kennismakingsgesprekken met deze scholen gepland door de expertcoaches van Groeikracht. Uiteindelijk voeren de expertcoaches met 20 scholen een gesprek. Op basis daarvan wordt bekeken of de school aan alle voorwaarden voldoet om deel te kunnen nemen aan het Groeikracht-programma. Na dit gesprek volgt een draagvlaksessie met het schoolteam, om het hele team op de hoogte te brengen van de verwachtingen gedurende het pilotjaar. Als het team enthousiast is, komt er een intakegesprek en kan de school bij DUS-i subsidie aanvragen voor een tegemoetkoming in de kosten.
Na het pilotjaar wordt de begeleiding afgebouwd. Alleen voor de vo-scholen en po-scholen die daar behoefte aan hebben is er nog een tweede jaar waarin een lichtere vorm van begeleiding geboden wordt. De daaropvolgende jaren kan de school zelf aan de slag met de geleerde lessen en kunnen ze de opgestarte cultuurverandering verder ontwikkelen.
Bottom-up werken aan een onderzoeks- en verbetercultuur
Met de Groeikracht-werkwijze bouwen de scholen bottom-up aan een onderzoeks- en verbetercultuur. Ze starten vanuit de intrinsieke motivatie en urgentie van de deelnemende onderwijsteams om met elkaar te willen verbeteren. De teams bepalen de thema’s waar aan gewerkt wordt.
De Groeikracht-werkwijze bestaat uit een aantal stappen:
- De expertcoaches van Groeikracht sluiten aan bij de schoolsituatie: het startpunt van de Groeikracht-werkwijze is waar de behoefte aan verandering is ontstaan. Samen met het schoolteam zorgen de expertcoaches ervoor dat elk traject optimaal aansluit bij de wensen en behoeften van de deelnemende school, waarbij de werkwijze passend is bij het team, de schoolvisie en de leerlingenpopulatie.
- Schoolleiders en leraren hoeven niet zelf het wiel uit te vinden, maar kunnen leren van elkaar., Binnen de eigen school en daarbuiten. Het Groeikracht-programma stimuleert kennisdeling en is afgestemd op de specifieke situatie van de deelnemende school.
- Verandering wordt niet van buitenaf de school in gebracht, maar het Groeikracht-programma stimuleert verandering van en door de mensen zelf binnen de deelnemende school. Een expertcoach past het principe van train-de-trainer in de school toe, zodat de expertcoach op termijn niet meer nodig is en de scholen zelf de ontstane onderzoeks- en verbetercultuur in stand houden en verder ontwikkelen.
Het Groeikracht-programma is gebaseerd op de bewezen werkwijze van leerKRACHT en het LerarenOntwikkelFonds (LOF) en bevindingen uit onderwijsonderzoek.
Meer informatie
Wil je meer informatie over Groeikracht? Neem onderaan de pagina contact op met projectleider Geke Versprille. Je kunt ook de LinkedIn-groep en de LinkedIn-pagina van Groeikracht raadplegen. Wil je jouw school aanmelden? Ga dan naar de website van Groeikracht.