Van Dijk richt zich in het artikel op de volgende essenties in het bevorderen van sociale veiligheid op de werkvloer:
- Commitment van het management en gevoel van urgentie is essentieel
- Een werkgever moet inzichtelijk maken wat de organisatie verstaat onder sociale veiligheid, (on)gewenst gedrag en welke aspecten daaraan bijdragen. Het hebben van een organisatiekompas is een basisvoorwaarde.
- Organisaties doen er goed aan om zichzelf een spiegel voor te houden om kwetsbaarheden bloot te leggen. Risicomanagement zou een structureel onderdeel moeten zijn in het bevorderen van sociale veiligheid.
- Elke organisatie heeft een organisatiestructuur nodig om sociale veiligheid duurzaam te kunnen inrichten, ondersteunen en inbedden. Daarbij moet de organisatie inzetten op drie beleidslijnen: preventie, signalering en opvolging
- Leidinggevenden moeten gefaciliteerd worden door de werkgever in het creëren van sociale veiligheid én een hofnar aan hun zijde hebben
- Medewerkers moeten gefaciliteerd worden door de werkgever om te werken aan bewustwording en in het maken van verbinding op sociale veiligheid in relatie tot de eigen dagelijkse praktijk.
- Hiërarchie heeft een belangrijke invloed op de ervaring bij sociale veiligheid maar de informele machthebbers mogen hierbij niet worden vergeten.
- Optreden bij incidenten op sociale onveiligheid vraagt om daadkracht én rechtvaardigheid.
- Tot slot: het bevorderen van sociale veiligheid is een never ending story.
In het volledige artikel lees je meer over bovenstaande essenties en andere essenties die nodig zijn om sociale veiligheid te bevorderen binnen jouw organisatie.