De vergeten 95%: voortbouwen op wat wél werkt
In de tweetalige deelsessie van sprekers dr. Steven Shorrock, Senior Team Leader Human Factors bij EUROCONTROL en adviseur sociale veiligheid en integriteit dr. Mark Noort bij het CAOP, leren de deelnemers anders te kijken naar signalen over incidenten. Want waar we als integriteitsprofessionals de neiging hebben om te focussen op wat er misgaat, zijn incidenten vaak de uitzondering, niet de regel. Incidenten zijn vaak het topje van de ijsberg van normaal, alledaags gedrag, maar omdat ze tot een vervelende situatie leiden vallen ze op. Mark Noort legt uit: ‘Dit is belangrijk want door beroepsdeformatie – wanneer we naar de wereld gaan kijken zoals ons beroep van ons vraagt – kijken we als vertrouwenspersoon of integriteitscoördinator naar incidenten. We zien dan niet goed meer hoe mensen zich op een dagelijkse basis gedragen en welke risico’s hieraan kleven.’ Tijd voor een omslag dus. Effectieve dienstverlening vraagt om ontwikkeling. Hoe kunnen we het beter doen? Welke lessen kunnen we trekken uit situaties? En dan niet alleen uit de mindere, maar ook uit betere situaties. Wat kunnen we leren van de ‘business as usual’ en de dingen die wél echt goed gaan? Hoe kun je ervoor zorgen dat je de ‘poule van signalen’ uitbreidt door goed te kijken naar elke vorm van gedrag, ook de 95% van gedrag die niet leidt tot incidenten? Neem ook tijd om die situaties te evalueren en er iets van te leren. In een open sfeer en met humor verkennen de deelnemers dit boeiende vraagstuk.
De basis op orde: integraal samenwerken
De randvoorwaarden om systemisch te werken aan sociale veiligheid en integriteit zijn niet altijd goed geregeld. De urgentie van het thema wordt wel gevoeld, maar moet beter worden gefaciliteerd in tijd, is het pleidooi van sprekers Marjolein van Dijk programmaleider sociale veiligheid en integriteit bij het CAOP en Johri Maat, directeur bureau Integriteit bij DJI. Met Johri Maat spraken we eerder over zijn visie op signaalherkenning en integriteit. Anderhalf uur lang gaan de 30 deelnemers in de interactieve workshop actief aan de slag met verschillende vragen. ‘Een belangrijk onderdeel bij het management van sociale veiligheid en integriteit is het tijdig signaleren van risico’s en kwetsbaarheden en het daaropvolgend nemen van de juiste maatregelen. Werken aan een goede governance om belangrijke thema’s als sociale veiligheid en integriteit te bevorderen, vraagt om kennis over je organisatie,’ aldus Marjolein van Dijk. In de sessie is besproken wat het grootste risico is dat de kwetsbaarheid van de organisatie van de deelnemers beïnvloedt. Dat blijken bijvoorbeeld ongezonde gezagsverhoudingen tussen het management en de werkvloer, druk vanuit de samenleving en de politiek en het wegvallen van sociale cohesie door hybride werken.
Bij het tweede thema is de positionering en invloed van sleutelactoren aan bod gekomen. Sleutelactoren, zoals vertrouwenspersonen en integriteitscoördinatoren, hebben een cruciale functie in de signaalvaardigheid van een organisatie. Ruim de helft van de groep blijkt zich niet te herkennen in de stelling ‘In onze organisatie werken de sleutelactoren naar tevredenheid samen’. Na een crisis blijkt de urgentie om de basis op orde te krijgen vaak wel aanwezig te zijn. Dan gaat iedereen hollen, weet de zaal. Dus koester je crisis. Tot slot is gesproken over de belangrijke rol die een leidinggevende heeft in het bevorderen van sociale veiligheid en integriteit. Johri en Marjolein adviseerden de deelnemers om goed na te denken over hoe je hen goed toerust en faciliteert in hun rol en niet verwacht dat zij wel weten hoe signaalvaardig te zijn. Ook nadenken over hoe raadzaam het is dat elke leidinggevende een officieel meldpunt is kwam aan de orde. Het kan de medewerker en leidinggevende onnodig kwetsbaar maken en de opvolging in de weg zitten.
Crisis de baas: kennismaking met het World Café
Een crisis kan altijd ontstaan bij incidenten rondom sociale veiligheid en integriteit. Ook als de basis op orde is. Dan kun je er maar beter op voorbereid zijn. Aan drie tafels gaan de vijftien deelnemers onder begeleiding van Fatou Tevette, adviseur sociale veiligheid en integriteit bij het CAOP, en Dave van Loon, adviseur overheid in transitie bij Kennisland, daarover in gesprek. Zij proeven zo aan de methodiek van het World Café en denken samen na over verschillende deelaspecten van crisismanagement, zoals de communicatie. De werkvorm levert veel inhoudelijke discussie op met nieuwe inzichten bij de deelnemers. Zo blijken de deelnemers aan tafel 1 het er wel over eens te zijn dat de ‘need to know’ belangrijker is dan de ‘nice to know’. De boodschap: houd de kring zo klein mogelijk. Zorg wel dat de relevante betrokkenen goed op de hoogte worden gehouden, al is het maar van de stappen in het proces. Daarmee voorkom je onrust en het neemt vragen weg.’
In tijden van crisis is het ook vaak kiezen tussen snelheid en zorgvuldigheid. Daarmee gaat tafel 2 aan de slag. Aan de ene kant is er de neiging om snel te gaan, want er kan veel druk van buitenaf komen. Maar dat mag niet ten koste gaan van de zorgvuldigheid. In de loop van het tafelgesprek constateren de deelnemers dat veel van de zorgvuldigheid bij de start van het proces zit.
Als er een onderzoeksopdracht komt, hoe wordt die dan geformuleerd? Wie kan die opdracht het best formuleren? En zijn de onderzoekers vervolgens voldoende toegerust voor hun werk? Er zijn dus duidelijke kaders nodig, maar ook bewegingsruimte. Want procedures kunnen je ook in de weg zitten.