Zowel leerlingen als leerkrachten vinden flexibele leerplekken prettiger en comfortabeler dan een traditioneel klaslokaal met rijen tafels en stoelen. Flexibele leerplekken zijn relatief open ruimtes met verplaatsbare wanden, gevarieerd meubilair en diverse inrichtingsmogelijkheden. De flexibiliteit van de leeromgeving geeft leerlingen meer keuzemogelijkheden en ze ervaren een grotere bewegingsvrijheid. Dat bevordert de autonomie van leerlingen en helpt hen om zich meer eigenaar te voelen van hun leerproces.
Effectieve toepassing door leerkrachten belangrijk
De effecten van flexibele leerplekken zijn positiever naarmate de leerkrachten beter weten hoe ze die kunnen toepassen in hun onderwijs. Flexibele leerplekken zijn vaak een kenmerk van nieuwe onderwijsconcepten als groepsdoorbrekend onderwijs of unitonderwijs. Ze maken het makkelijker om zowel individueel te werken als in groepen. Ook bieden ze meer mogelijkheden voor differentiatie en maatwerk. Scholen verwachten dat het leerlingen helpt om zich vaardigheden eigen te maken als kritisch denken, problemen oplossen, effectief communiceren en samenwerken.
In het onderzoek is niet gekeken of leerlingen beter presteren in flexibele leerplekken.
Dit is in het kort wat het CAOP in de literatuur vond als antwoord op de vraag van de schoolleider. Benieuwd naar het volledige antwoord?