In het recent afgesloten Onderwijsakkoord tussen het ministerie van OCW en de sociale partners is besloten dat schoolbesturen en schoolleiders werk gaan maken van effectief strategisch personeelsbeleid. Dit om de personeelstekorten terug te dringen, kansengelijkheid te versterken en de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Een onderdeel hiervan is de professionalisering van leraren. Schoolleiders spelen hierin een belangrijke rol. De schoolleider moet zorgen voor een goed werk- en leerklimaat binnen de school, heeft oog voor ontwikkelingsmogelijkheden van leraren en ondersteunt en faciliteert de samenwerking en kennisdeling binnen de school. Aan de andere kant moeten schoolleiders ook aandacht hebben voor hun eigen professionele ontwikkeling door bijvoorbeeld een schoolleidersopleiding te volgen. Maar waar moet zo’n opleiding nou eigenlijk aan voldoen om effectief te zijn?
Verbinding tussen theorie en praktijk is cruciaal
Het aanbod en de diversiteit aan opleidingstrajecten voor schoolleiders is groot. Denk bijvoorbeeld aan trainingen, coaching of het bezoeken van congressen. Uit onderzoek blijkt dat een effectieve schoolleidersopleiding vooral moet bestaan uit actieve leervormen waar de verbinding tussen theorie en praktijk centraal staat. Voor de meer ervaren schoolleiders zijn doorlopende maatwerkopleidingen, die aansluiten bij hun rol, leervragen en leerstijlen, het meest effectief. Ook blijkt uit onderzoek dat schoolleiders in de praktijk vaak kiezen voor kortdurende opleidingstrajecten terwijl deze weinig effect hebben.