Een instaptoets is een methode om de kennis en vaardigheden van studenten bij de start van een opleiding te meten. Het kan op begin- of eindniveau worden afgenomen. Het effect van deze toetsen op het studierendement hangt echter af van de vervolgstappen die gemaakt gaan worden door de student en de docenten.
Beginniveau of eindniveau, wat zijn de verschillen?
Een instaptoets op beginniveau legt gaten in de basiskennis vóór de start van een opleiding of vak bloot. Als uit de toets naar voren komt dat de student kennis mist, kan er bijles gevolgd worden. Een instaptoets op eindniveau laat juist zien wat het niveau van de student is ten opzichte van de leerdoelen van de opleiding of het vak. Als blijkt dat een student bepaalde leerdoelen al beheerst, kan de docent delen van de lesstof verkort, versneld of verdiept aanbieden.
Methode van de toets beïnvloed de leerprestaties
De leerprestaties en de motivatie van studenten worden beïnvloed door de methode van de instaptoetsen. Een adaptieve instaptoets – waarbij de vragen stoppen als de student meerdere foutieve antwoorden achter elkaar heeft gegeven – draagt het beste bij aan de motivatie van studenten. Een instaptoets waarbij studenten alle vragen moeten beantwoorden – goed of fout – ervaren ze als negatiever.
Goede vervolgacties hebben een positief effect
Het is belangrijk dat er na het afronden van de toets goede vervolgacties plaatsvinden. Zo moeten studenten inzicht krijgen in hun voortgang en kennis. Het inspireert en motiveert hen om verder te leren. Aanvullende en gerichte feedback door een docent werkt zelfs nog beter. Als een docent uitleg geeft over het juiste antwoord, heeft dit een sterk positief effect op het studierendement.
Meer informatie
De Kennisrotonde is het online loket van NRO waar onderwijsprofessionals hun vragen uit de onderwijspraktijk kunnen stellen. Onderzoeksadviseurs van het CAOP beantwoorden deze vragen op basis van onderzoeksliteratuur.
Ben je nieuwsgierig naar het hele onderzoek? Via onderstaande button kun je het hele antwoord op de vraag teruglezen. Heb je vragen over het onderzoek? Neem dan onderaan deze pagina contact op met Arjan van der Meijden of Michiel van Rijn.