Tijdens de verhoren van afgelopen november schetst CDA-kamerlid Pieter Omtzigt een somber beeld over het gebrekkige toezicht op de maatschappelijke dienstverlening. Volgens Albert Jan Kruiter van het Instituut voor Publieke Waarden gaat het niet alleen om parlementair toezicht en verantwoording. ‘Ook de zelfredzaamheid van professionals binnen de maatschappelijke dienstverlening valt tegen.’ Anders gezegd: ‘de kwaliteit van werk staat onder druk, en van fouten wordt niet geleerd’.
Vormgeven onderwijsprogramma’s in het hoger onderwijs
Het hoger onderwijs is ‘hofleverancier van het personeel in de publieke zaak’, zeggen Van der Meer, Theo Lohman (ondernemer Leren en Innoveren), en Onno-Hans Noteboom, (programmaleider Innoveren en Organiseren aan de Hogeschool Utrecht) in hun opinieartikel op Scienceguide.nl. Volgens hen moet je daarom in het onderwijs beginnen om de maatschappelijke dienstverlening bij de overheid te verbeteren.
Ze vinden het essentieel om de ministeries van OCW, SZW en EZK te betrekken bij het vormgeven van onderwijsprogramma’s in het hoger onderwijs. OCW zou dan verantwoordelijk zijn voor ontwikkelingsgericht werken, SZW voor arbeidskundige vraagstukken en EZK voor de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. ‘Het versterkt de samenhang tussen de inbreng van medewerkers (het menselijk kapitaal), de inzet van arbeid in de werkorganisaties (organisatiekapitaal) en het resultaat ervan, dat wordt uitgedrukt in nieuwe producten en diensten (intellectueel kapitaal). Op die manier komen ook het welbevinden van het individu, het welzijn binnen de organisatie en de welvaart van ons land bij elkaar.’