Het onderwijs verandert sterk en de cruciale rol van schoolleiders wordt steeds duidelijker. Zij zijn de verbinding tussen beleid en uitvoering, het schoolteam en het schoolbestuur en de school en de lokale omgeving. Schoolleiders hebben daarom steeds meer de behoefte om stil te staan bij hun vak als schoolleider en om zich te oriënteren op de toekomst van de school. Wat is de positie van de schoolleider in 2025? Wat moet hij kennen en kunnen en hoe blijft hij gemotiveerd?
Leiderschapsagenda.nl
Als ondersteuning van het project is door de AVS en andere betrokken partijen (onderwijsvakbonden, PO-Raad en Schoolleidersregister PO) de website leiderschapsagenda.nl gelanceerd. Via deze website hebben schoolleiders vanuit heel Nederland ideeën en ontwikkelingen met elkaar gedeeld en zo een belangrijke bijdrage geleverd aan de toekomstagenda. Alle input van schoolleiders is bestudeerd en geanalyseerd en meegenomen in de Toekomstagenda Schoolleiders. De input van de schoolleiders is gekoppeld aan een aantal thema’s die betrekking hebben op het vak schoolleider:
- Professionele ruimte
- Onderzoek
- Innovatie en ontwikkeling
- Wettelijke kaders en regelgeving
- Arbeidsvraagstukken
Ambities schoolleiders beschreven in drie actielijnen
Met de input van de interactieve leiderschapsagenda en andere relevante ontwikkelingen binnen het vak schoolleider, zijn drie actielijnen geformuleerd die de basis vormen voor de Toekomstagenda Schoolleiders van 2021-2025:
- Optimale handelingsruimte
- Toerusting schoolleider
- Integratie door ‘ontschotting’
Per actielijn worden de ambities van de schoolleiders beschreven voor de komende vijf jaar aan de hand van de volgende vragen:
- Wat wil ik als schoolleider (focus?)
- Wat doe ik daarvoor?
- Wat heb ik daarvoor nodig van anderen?