Nieuwe technologie wordt vaak gezien als de oplossing voor allerlei problemen, geeft Wilco Brinkman aan in zijn pitch aan het begin van de webinar. Voor zijn promotieonderzoek naar de impact van nieuwe technologie op het vakmanschap van werkenden, komt hij bij meerdere organisaties over de vloer. Techniek wordt daar bijvoorbeeld ingezet om de productiviteit te verhogen of de dienstverlening te verbeteren. ‘Maar vaak realiseren de beslissers in deze organisatie zich niet dat je met techniek op zichzelf deze doelen niet kan realiseren. Het zijn mensen die de techniek uitdenken en toepassen. En dus ook mensen die kunnen zorgen voor succesvolle technologische innovatie.’
Kwaliteit van dienstverlening
Brinkman noemt als voorbeeld de digitalisering van werkprocessen bij een overheidsdienst. Het idee was het werk efficiënter te maken door het op te splitsen in deeltaken. Maar wat blijkt: medewerkers vinden het werk een stuk minder interessant als ze maar voor een klein stukje verantwoordelijk zijn. Ze leren minder van collega’s, zijn minder betrokken en voelen zich ook minder verantwoordelijk voor de kwaliteit van het eindproduct. Uiteindelijk neemt de kwaliteit van de dienstverlening hierdoor af, ondanks alle goede bedoelingen vooraf.
‘Als je als organisatie je medewerkers niet betrekt bij de invoering van technologie, kun je dus tegen problemen aanlopen’, zegt Brinkman. Wat hem betreft denken we als werkgevers en werkenden samen na over wat werk de moeite waard maakt en wat er nodig is voor een goede kwaliteit van dienstverlening. Vervolgens kunnen we bedenken wanneer technologie daarbij helpt en wanneer niet.