ICT-middelen kunnen in het onderwijs op twee manieren worden ingezet. Ten eerste kun je gebruikmaken van ICT-middelen in het lesgeven zelf. Ten tweede kunnen ze ingezet worden om ondersteuning te bieden bij administratief werk of andere ondersteunende taken. Beide manieren kunnen invloed hebben op de werkdruk en arbeidsproductiviteit van leraren.
Werkdruk: kwestie van disbalans
Er is geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de relatie tussen inzet van ICT en werkdruk in het onderwijs. Wel is bekend dat leraren werkdruk ervaren als er een disbalans is tussen de taken en de mogelijkheden om deze taken uit te voeren. Autonomie in het werk en steun van leidinggevenden spelen daarbij een grote rol.
Technostress en de juiste inzet van ICT
De implementatie van de ICT-middelen in de school is van groot belang. Zonder goede training voor de docenten die gebruikmaken van de digitale middelen, kunnen deze juist leiden tot meer werkdruk. Ofwel: technostress. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat dat scholing en cultuurverandering op school belangrijk zijn om voordeel te hebben van ICT.
Kennisrotonde
De Kennisrotonde is het online loket van NRO waar onderwijsprofessionals hun vragen uit de onderwijspraktijk kunnen stellen. In dit geval stelde een beleidsmedewerker of afdelingshoofd van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de vraag: In hoeverre kan ICT in het voortgezet onderwijs bijdragen aan tijdsbesparing en minder werkdruk voor leraren? Wilco Brinkman en Ruud van der Aa hebben deze vraag beantwoord. Namens het CAOP is Ruud van der Aa kennismakelaar voor de Kennisrotonde.