Er is geen onderzoeksliteratuur over het educatieve HBO. Om te analyseren of docenten in een educatieve bacheloropleiding ook een educatieve masteropleiding kunnen ontwikkelen, kijken de experts van het CAOP naar onderzoek over het primair onderwijs (po) en voortgezet onderwijs (vo). Lerarenopleiders hebben eigenlijk twee rollen: opleider van leraren en curriculumontwikkelaar. Ofwel: het gaat om doceercompetenties en ontwikkelcompetenties. Lerarenopleidingen besteden aan de ontwikkelbekwaamheid op klasniveau wel genoeg aandacht, maar nog niet op schoolniveau. Zo blijkt uit onderzoek van Nieveen e.a. Dat terwijl die ontwikkelbekwaamheid wel belangrijk is om een succesvol schooleigen curriculum te ontwikkelen.
Ontwikkelcompenties en helicopterview docenten
De ontwikkelcompenties gaan over de mate waarin een docent de kennis en vaardigheden heeft voor het ontwikkelen van lesmateriaal in verschillende contexten. Er zijn algemene ontwikkelcompetenties en specifieke competenties, zoals ‘curriculaire ontwikkelbekwaamheid’. Hierbij kun je denken aan uitdagingen analyseren waar de school mee te maken heeft of literatuuronderzoek doen. Dit vraagt een ‘helikopterblik’ van een docent. Zo kan hij ervoor zorgen dat het curriculum past bij de schoolvisie en een geheel vormt met de andere leerlijnen. Ook hebben docenten een passende houding nodig om curriculum te ontwikkelen. Zo is het belangrijk dat de docent zich ten eerste bewust is van zijn rol als ontwerper en ten tweede een positieve houding heeft als het gaat om ontwikkeltaken.
Kennisrotonde
De Kennisrotonde is het online loket van NRO waar onderwijsprofessionals hun vragen uit de onderwijspraktijk kunnen stellen. In dit geval was de vraag: Is het waar dat docenten in een (educatieve) bacheloropleiding voldoende competent zijn om een (educatieve) masteropleiding te ontwikkelen? Namens het CAOP is Ruud van der Aa kennismakelaar voor de Kennisrotonde.
Lees het volledige antwoord op de website van de Kennisrotonde.