Zorg en onzekerheid zijn in onze veranderende wereld de nieuwe constanten geworden, ook in ons werk. Onzekerheid over hoe lang de situatie nog duurt en de weerslag die de crisis heeft op de continuïteit van de organisatie of de sector waarin we werken. Zorgen over de vraag of we nog wel de kwaliteit van ons werk kunnen leveren die we gewend zijn. Dit speelt bij zowel mensen met vaste en flexibele arbeidsrelaties als bij zzp’ers.
Cruciale beroepen
Op werkenden in een beroep met zware emotionele belasting, wordt nu een extra zware wissel getrokken. Twee jaar geleden, lang voor de coronacrisis, deed het CBS onderzoek naar de emotionele belasting bij specifieke beroepen. De tien beroepen met de zwaarste emotionele belasting staan nu allemaal op de lijst met cruciale beroepen. Psychologen, artsen, verpleegkundigen en maatschappelijk werkers zeggen van alle beroepen het vaakst dat ze hun baan emotioneel veeleisend vinden. Ook agenten, brandweerlieden en docenten noemen hun werk emotioneel zwaar.
Nieuwe dilemma’s en de behoefte aan leiderschap
Deze tijd maakt veel creativiteit los. Door de nood geboren ontstaan nieuwe inzichten en initiatieven die breed navolging verdienen. ‘Anders organiseren’ is op alle gebieden aan de orde. Dit vraagt om leiderschap. Ook krijgen we in ons werk te maken met nieuwe vraagstukken. Dilemma’s waarvan we ons tot voor kort niet konden voorstellen dat we daar ooit mee te maken zouden krijgen. Vaak gaat het om vraagstukken van ethische aard. Medisch personeel moet bijvoorbeeld kiezen welke behandelingen wel en niet kunnen doorgaan en welke patiënten voorrang krijgen in de acute zorg. Maar ook de keuze om werknemers wel of niet naar hun werkplek te laten komen, is vaak een ethisch dilemma. Hoe maak je een goede keuze tussen eigen en algemeen belang?