Het CAOP heeft veel ervaring op het gebied van procesondersteuning in het onderwijs.
Lees bijvoorbeeld meer over onze handreiking voor het werven van docenten voor tekortvakken of over het boek ‘Onderwijs aan het werk’, verbonden aan de 10-jarige leerstoeltermijn Onderwijsarbeidsmarkt.
27 onderwijsregio’s (voorlopers) beginnen in 2024 met een lerende aanpak. Zij zijn onderdeel van het monitoringsonderzoek en hebben hiermee invloed op de uiteindelijke landelijke kaders. Daarnaast krijgen ze voorrang bij besluitvorming over eventuele experimenteerruimte én krijgen ze extra ondersteuning bij verdere stappen. De regio Haaglanden klopte begin 2023 bij het CAOP aan voor ondersteuning bij de aanvraag. Het was voor hen belangrijk dat het proces begeleid werd door een onafhankelijke partij.
Proces aanvraag voorlopersstatus Haaglanden
Voor het in kaart brengen van de belangrijkste wensen van de startende onderwijsregio Haaglanden zijn meerdere interviewrondes gehouden met de aangesloten partijen: leraren, schoolbesturen, en lerarenopleidingen in de regio. Waar zijn ze trots op? Waarom moeten zij juist voorloper zijn? Met een-op-eengesprekken en groepsgesprekken is de tijd genomen om iedere partij te horen. Daarna schreef het CAOP een voorlopersaanvraag, die tijdens een ontwerpsessie werd aangescherpt met input van alle verbonden partijen en de beroepsgroep vertegenwoordigd door de vakbonden en gemeenschappelijke medezeggenschapsraden. In mei is de status van voorloper toegekend aan de regio Haaglanden. De onderwijsregio bestaat uit een twaalftal opleidingsscholen en herbergt:
- 95.246 leerlingen in het primair onderwijs
- 55.039 in het voortgezet onderwijs
- 19.782 studenten in het mbo