Behoeften van de praktijk
Als leraar in het basisonderwijs merkte Cornelissen al dat onderwijsinnovaties vaak niet hun doel bereikten. Zo zat hij zelf vaak helemaal niet te wachten op een vernieuwing omdat het niet goed aansloot bij zijn eigen lespraktijk. ‘Met deze leerstoel wil ik begrijpen hoe dit nu beter kan. Vernieuwingen ontwikkelen waar je als leraar enthousiast van wordt en je leerlingen écht mee verder helpt.’
Groot maatschappelijk belang
Vanuit de maatschappij en politiek wordt veel van leraren en scholen gevraagd. Tegenwoordig zijn in sommige scholen bijvoorbeeld minder dan de helft van de docenten bevoegd. Wat kan een school dan anders doen om toch goed onderwijs te blijven geven? Hoe pak je dat het beste aan? Met de leerstoel Innovatie in het Onderwijs wil Frank Cornelissen onderzoeken hoe bijvoorbeeld zo’n school geholpen kan worden Ga je het onderwijs anders organiseren? Kies je voor een andere manier van lesgeven? Ga je nieuwe technologie inzetten? ‘Dit zijn voorbeelden van vragen waar de maatschappij vandaag de dag en in het bijzonder scholen, leraren en hun leerlingen dringend een antwoord op zoeken.’, aldus Cornelissen.
Over Frank Cornelissen
Frank Cornelissen begon zijn loopbaan in het onderwijs als leraar in het basisonderwijs in Rotterdam en op Bonaire. Hij werkte vervolgens als zelfstandig onderwijsadviseur, senior beleidsadviseur bij de Onderwijsraad en senior onderzoeker aan de Universiteit van Cambridge en de University of California San Diego. Sinds 2016 is Frank verbonden aan de Universiteit van Amsterdam (UvA), waar hij vanaf 2019 de onderzoeksgroep van Onderwijswetenschappen leidt. Daarnaast was hij zes jaar lang lector Onderwijskunde bij het landelijk opleidingscentrum van de Rechtspraak (SSR). Naast zijn aanstelling aan de UvA is hij tevens toezichthouder in het basis- en voortgezet onderwijs bij de Almeerse Scholengroep (ASG) en de Stichting Carmelcollege.
Over CAOP
De leerstoel wordt gesponsord door Stichting CAOP. Het CAOP verbindt wetenschap, beleid en praktijk om met gedeelde kennis en ervaringen maatschappelijke impact te maken op arbeidsgerelateerde vraagstukken.