Werknemers in het primair onderwijs hebben vaker te maken met hoge taakeisen, emotioneel zwaar werk en lastige taken dan werknemers in het voortgezet onderwijs. Bovendien hebben ze minder regelmogelijkheden dan in het voortgezet onderwijs. Daarmee worden de mogelijkheden bedoeld die een medewerker heeft om aan de taakeisen te voldoen. Denk aan autonomie in het werk of steun van de leidinggevende en collega’s.
Van werkdruk naar burn-out
Als er een disbalans is tussen taakeisen en regelmogelijkheden, ontstaat werkdruk die kan leiden tot werkstress en op lange termijn tot een burn-out. Ondanks dat werknemers in het primair onderwijs hogere taakeisen en minder regelmogelijkheden hebben, komen burn-outklachten gemiddeld vaker voor in het voorgezet onderwijs dan in het primair onderwijs. Wel is het percentage werknemers met burn-outklachten in het primair onderwijs de afgelopen tien jaar sterk gestegen, van 16 procent naar ruim 24 procent.
Risicogroep
Kortom, er is niet één oorzaak voor werkdruk in het onderwijs, maar vaak speelt een combinatie van meerdere factoren een rol. Wel blijkt dat onderwijsprofessionals die 4 uur per week of meer overwerken, meer risico lopen op burn-outklachten. Zij ervaren hoge taakeisen en en geven vaker aan dat ze emotioneel zwaar of moeilijk werk hebben. De piek van de klachten ligt bij de werknemers met een groot parttime contract (0,6-0,8 fte). Bijna de helft van de werknemers in het primair onderwijs werkt meer dan 4 uur per week over, tegenover ruim 44 procent in het voortgezet onderwijs.
Kennisrotonde
De Kennisrotonde is het online loket van NRO waar onderwijsprofessionals hun vragen uit de onderwijspraktijk kunnen stellen. In dit geval was de vraag: Welke factoren zijn bepalend voor de taakzwaarte van leraren? En wat is er bekend over verschillen in taakzwaarte tussen leraren in het primair en voortgezet onderwijs? Namens het CAOP is Ruud van der Aa kennismakelaar voor de Kennisrotonde.
Lees het uitgebreide antwoord op de website van de Kennisrotonde.