Van der Lek vult aan: ‘De rol van de vertrouwenspersoon is tekenend en ontwikkelt zich enorm, veelal ingegeven voor de vele media-aandacht die sociale veiligheid krijgt. Waar de vertrouwenspersoon altijd alles vertrouwelijk houdt, schuift de rol van de vertrouwenspersoon steeds meer op naar een meer signalerende rol. Als er vanuit verschillende hoeken signalen komen, kun je er vervolgens ook echt iets mee als organisatie.’
Lees meer over het inbedden van sociale veiligheid in de organisatie.
Waarom is signaalontvankelijkheid het centrale thema van de Dag van de Integriteit?
Noort en Van der Lek leggen uit waarom juist signaalontvankelijkheid het centrale thema is van de Dag van de Integriteit: ‘We zien in de media dat er heel veel aandacht is voor sociale veiligheid. Een goede ontwikkeling natuurlijk. Veel organisaties vragen zich daarom af: speelt er iets bij ons? Dat hangt samen met de mate van signaalontvankelijkheid. Op het moment dat organisaties minder signaalontvankelijk zijn, worden ze sneller verrast door incidenten.’
‘We zien dat juist die organisaties die minder alert zijn op wat er speelt de mogelijkheid van incidenten dan ook makkelijk wegwuiven’, vertellen ze verder. ‘Het is een groot risico als een organisatie niets doet met de huidige ontwikkeling in de maatschappij. Je ziet vaak dat bestuurders van organisaties oppikken in de media dat sociale veiligheid belangrijk is en maatschappelijk veel aandacht krijgt, maar ze weten vaak niet weet wat er in de eigen organisatie speelt. Je moet dus eigenlijk als een gevoelige radioantenne alle signalen kunnen en willen ontvangen: je wilt wel altijd weten wat er speelt binnen de organisatie. Als je elk radiostation opvangt kun je beter inschatten op welke muziek je wilt dansen: met meer informatie kun je beter inschatten wanneer actie nodig is.’
Naast de Dag van de Integriteit organiseert het CAOP ook de Nacht van de Integriteit. Ook daar staat het thema ‘Signaalontvankelijkheid’ centraal, waarbij het meer vanuit een bestuurlijk perspectief wordt benaderd en dieper ingaat op wat er in de maatschappij gebeurt en welke gevolgen dat heeft op bestuurlijk niveau.
Meer informatie over de Nacht van de Integriteit.
Hoe word je als organisatie signaalontvankelijk(er)?
‘Het is complex, een organisatie is niet van de ene op de andere dag signaalontvankelijk’, legt Noort uit. ‘En een organisatie is nooit klaar, het vraagt blijvend de aandacht. Eigenlijk moet de bestuurder een paar eerste stappen zetten:
- Krijg de basis op orde. Zorg dat je een effectieve sociale veiligheidsstructuur hebt, met duidelijke verantwoordelijkheden, ondersteuning van sleutelactoren en toegankelijke protocollen.
- Bouw aan bewustzijn binnen de organisatie. Fouten maken is menselijk, zolang je ervan leert en het niet gaat om grensoverschrijdend gedrag. Als bestuurder mag je jezelf ook kwetsbaar opstellen, zodat je zelf leert het goede voorbeeld te geven aan medewerkers.
- Organiseer tegenspraak. Regel je eigen hofnar (zie advies nummer 7 in het artikel ‘Naar een sociaal veilige organisatie: acht adviezen aan bestuurders’) door expliciet te vragen om (kritische) tegenspraak van vertrouwde personen binnen je organisatie om je een spiegel voor te houden. De infrastructuur en cultuur moeten goed georganiseerd zijn om tegenspraak te organiseren.
Iedereen binnen een organisatie moet weten dat bepaalde casussen – in anonieme vorm – tot bepaalde veranderingen hebben geleid, zodat het zichtbaar is voor medewerkers dat de organisatie leert. Zo wordt het ook zichtbaar hoe het proces werkt. Een leidinggevende kan bijvoorbeeld de casussen delen in het team.’
Bekijk ook de leergang Effectief leidinggeven voor sociale veiligheid.