Bij publiek leiderschap speelt ook de politieke context een rol. De uitdagingen van de publieke manager zijn groot, zegt Becking, aanhakend bij de trends van Van der Wal. De manager moet transparanter handelen dan vroeger, vaker uitleggen waarom hij iets wel of niet heeft gedaan, door de (sociale) media komen zaken sneller naar buiten, er zijn meer stakeholders die zich overal mee bemoeien, meer regels, codes van goed bestuur, van integriteit. ‘Maar de publieke sector blijft interessant, omdat het over ‘wicked problems’ gaat: problemen met veel oorzaken, die je moeilijk kunt beschrijven en waarop geen goed antwoord bestaat. Bijvoorbeeld nucleaire energie, armoede, het vluchtelingenvraagstuk.’
Steentje bijdragen
In een video geven drie CAOP-medewerkers hun mening over betekenisvol werk. ‘Ik wil graag een steentje bijdragen aan de maatschappij. Dat doe ik door mijn collega’s te laten weten dat je met een datagedreven website nog beter je doel bereikt’, zegt contentstrateeg Felice Bok. Noraima Kirindongo, secretaresse van SBCM, heeft dezelfde drijfveer. Welk leiderschap helpt daarbij? ‘Voor mij is van belang dat ik waardering krijg voor mijn inzet en ruimte om te kunnen doen waar ik goed in ben. Als een leidinggevende dat faciliteert maar de regie bij mij laat, ben ik op mijn best.’
Adviseur Hans Groot is blij als hij een adviesvrager zichtbaar van dienst heeft kunnen zijn. Vanuit de zaal licht hij toe: ‘Ik adviseer vooral burgemeesters over mogelijke integriteitskwesties die vaak van doen hebben met wethouders en raadsleden. Ze zijn min of meer in nood, hebben er weinig ervaring mee. Als ik ze uit valkuilen kan houden en op een bruikbaar pad weet te krijgen, maak ik een groot verschil. Dat is betekenisvol werk.’
Vertrouwen en ruimte geven
Ook enkele professionals die zijn geïnterviewd voor de CAOP-publicatie ’17 verhalen over betekenisvol werk’ zijn aanwezig. Zoals Eric Veldman, afgestudeerd historicus die bij een bank werkte. Dat gaf hem geen voldoening. Hij ging terug de collegebanken in, haalde zijn bevoegdheid en werd docent geschiedenis op een middelbare school. Inmiddels is hij daar schoolleider. ‘Ik heb nu daadwerkelijk het idee dat ik invloed kan uitoefenen op het leven van jonge mensen. Hen kan helpen met ontwikkelen, zich bewust worden van hun kwaliteiten, leren keuzes te maken. Dat vind ik een groot goed.
Hoe ik anderen in staat stel betekenisvol werk te beleven? Ik denk dat in het onderwijs goede professionals werken. Het beste wat ik kan doen is ze vertrouwen geven. En omgevingsfactoren, zoals Onderwijsinspectie, schoolbesturen en ouders, zoveel mogelijk uitschakelen. Docenten moeten zich vooral bezighouden met hun vak, de interactie met kinderen. Want dat geeft ze energie. Daar wil ik veel ruimte voor geven.’
Uitkomsten onderzoek betekenisvol werk
Ruud van der Aa, hoofd kennis en onderzoek bij het CAOP, presenteert de uitkomsten van een enquête onder 1026 medewerkers in de publieke sectoren zorg en welzijn, onderwijs, veiligheid (politie en defensie) en openbaar bestuur. Van de ondervraagden vindt 92 procent het belangrijk om betekenisvol werk te hebben, terwijl 90 procent zijn of haar werk ook als betekenisvol beschouwt. Vrouwen hechten hier meer belang aan dan mannen. ‘Dat komt deels omdat zij in ons onderzoek werken in zorg en onderwijs. Een directe relatie hebben met patiënten en leerlingen draagt bij aan betekenisvol werk.’ Nieuwe medewerkers en oudgedienden ervaren hun werk het vaakst als betekenisvol.