Bij het vak natuuronderwijs in het primair onderwijs ontdekken kinderen de levende en niet-levende natuur om hen heen. Leraren mogen zelf bepalen of zij natuurlessen alleen binnen of ook buiten de school geven. Maar van alle vakgebieden wordt natuuronderwijs het vaakste buiten gegeven, denk aan veldwerk, excursies en survivaltochten.
Natuuronderwijs goed voor prestaties en motivatie
In Nederland is er geen onderzoek gedaan naar de effecten van buitenlessen voor het vak natuuronderwijs op de ontwikkeling van basisschoolleerlingen. Uit buitenlands onderzoek lijkt het buiten behandelen van natuurwetenschappelijke lesstof een positieve invloed te hebben op de leerprestaties van leerlingen. Buiten leren werkt vooral goed wanneer leerlingen in de klas al instructies over de stof hebben gekregen. Dat helpt hen om buiten de klas gericht de natuur te ontdekken en onderzoeken.
Ook kan buiten leren een positief effect hebben op de leermotivatie van leerlingen. Zij vinden buitenschools onderwijs leuk. Buiten les krijgen in natuurwetenschap kan daarnaast de interesse in het milieu of wetenschap stimuleren bij leerlingen.
Sociale competenties en relaties
Leren in de buitenlucht bevordert de sociale competenties en relaties van leerlingen. Het draagt bij aan het zelfvertrouwen en vertrouwen in relaties met andere leerlingen. Er wordt minder gestructureerd gewerkt, waardoor er meer ruimte ontstaat voor interactie tussen leerlingen. Zo kunnen ze zelf bepalen met wie ze willen samenwerken. Dit is goed voor het sociaal gedrag en dat kan weer een positief effect hebben op de sociale cohesie in de klas. Buiten leren leidt tot slot tot meer fysieke beweging en daardoor een betere motorische ontwikkeling bij leerlingen.
Kennisrotonde
De Kennisrotonde is het online loket van NRO waar onderwijsprofessionals hun vragen uit de onderwijspraktijk kunnen stellen. Onderzoeksadviseurs van het CAOP beantwoorden deze vragen op basis van literatuuronderzoek. Het antwoord op de vraag naar de effecten van buiten leren bij natuuronderwijs op de ontwikkeling van kinderen in de basisschoolleeftijd is opgesteld door de CAOP-onderzoekers Devorah van den Berg en Ruud van der Aa (kennismakelaar voor de Kennisrotonde).