Update: zie ook de Handreiking tegen seksueel grensoverschrijdend gedrag werkvloer vernieuwd die het ministerie van SZW heeft gepubliceerd.
Dit artikel is onderaan deze pagina ook als pdf-document te downloaden.
Een preventief beleid om ongewenst en grensoverschrijdend gedrag tegen te gaan, is een goede stap in de juiste richting. Daarbij valt te denken aan het opstellen van meld- of klachtregelingen of het versterken van bewustwording door middel van trainingen. Maar ook het vaststellen van gedeelde waarden en normen en deze vastleggen in gedragscodes zijn manieren om ongewenst en grensoverschrijdend gedrag te voorkomen.
Onderzoek na melding niet altijd de juiste reflex
Wie aan de chatbot ChatGPT vraagt ‘Wat als werkgever te doen na een melding van een vermoeden van ongewenst gedrag?’ kan als antwoord krijgen:
‘Als een werkgever een melding van een vermoeden van ongewenst gedrag krijgt, is het belangrijk dat hij of zij direct optreedt. De werkgever moet de situatie direct en adequaat onderzoeken, wat betekent dat hij of zij de aantijgingen moet onderzoeken en de betrokkenen moet interviewen. Als het vermoeden wordt bevestigd, moet de werkgever stappen ondernemen om het ongewenste gedrag te voorkomen en te stoppen, zoals het instellen van disciplinaire maatregelen of het ontslag van de betrokkene. Daarnaast is het belangrijk dat de werkgever ervoor zorgt dat de betrokkenen weten dat hun klachten serieus worden genomen en dat de betrokkenen de mogelijkheid hebben om hun klachten te melden.’
Laurens Raijmakers ziet gebreken in het antwoord van ChatGPT: ‘Op het eerste gezicht lijkt dit een behulpzaam antwoord met een heldere fasering: eerst onderzoek, dan sanctionering en vervolgens nazorg. Toch valt er bij nadere beschouwing wel het een ander op af te dingen. Wat opvalt is dat in het antwoord voorbij wordt gegaan aan de behoefte van de melder van het incident. Dat is iets wat vaker vergeten wordt. Niet zelden schieten werkgevers na een melding direct in de reflex om een onderzoek te starten naar het voorval waar de melding over gaat. Dat is jammer, omdat een onderzoek niet altijd is wat de melder van het incident zelf wil en in het belang van de melder is.’
Hij onderscheidt vier stappen die een werkgever moet doorlopen om doelgericht te handelen na een melding van een integriteitsschending of ongewenst en grensoverschrijdend gedrag.
Stap 1: Luister naar de achterliggende motieven van de melder
‘Allereerst is het van belang om na het ontvangen van een melding goed te luisteren naar de melder van het incident en te proberen te achterhalen wat de melder hiermee wil bereiken’, legt Laurens Raijmakers uit. ‘De eerste vraag die gesteld kan worden is of er überhaupt sprake is van een melding. Gaat het om een informele toetsing of gaat het om een formele melding? Bij een informele toetsing is de melder vooral benieuwd of wat er is gebeurd al dan niet in de haak is. Dat vraagt om een andere reactie dan bij een formele melding waar de melder een vorm van opvolging verwacht. En over die opvolging kan de melder weer uiteenlopende wensen hebben. Een melder kan namelijk uiteenlopende redenen hebben om een incident te bespreken. Zo kan er een melding worden gedaan om een luisterend oor te vinden. Het doel is dan vooral het vertellen van wat er is gebeurd. Een andere reden kan zijn dat erkend en onderkend wordt wat een melder is overkomen. Ook kan een melder op zoek zijn naar ondersteuning om het gebeurde te verwerken.