Het AZW-programma zal de komende vijf jaar de drijfveer zijn voor het stimuleren van datagedreven werken aan arbeidsmarktvraagstukken. En dat doen verschillende partijen samen, in het AZW Clubhuis: een plek om elkaar te ontmoeten, inspireren en van elkaar te leren. Het Clubhuis voorziet beleidsadviseurs en beslissers van hapklare kennis en informatie zodat zij de juiste beslissingen kunnen nemen. Hoe gaat de arbeidsmarkt zich nu ontwikkelen? Met bijvoorbeeld communicatiemiddelen als infographics, prognoses en bijeenkomsten maakt AZW duidelijk wat het verhaal achter de cijfers is. Zo veranderen abstractere cijfers in concreet beleid. ‘Door de scenario’s en prognoses van AZW zijn we in staat om veel proactiever te handelen’, vertelt Cees de Wildt, bestuurslid van arbeidsmarktfonds A+O VVT. ‘Met de nieuwe ambities van AZW worden we nog meer gestimuleerd om de data ook echt te gebruiken.’
Nieuws
AZW vaart nieuwe koers: kennisdeling wordt prioriteit
19 januari 2023Onderzoeksprogramma AZW gaat de komende vijf jaar door met een nieuwe opzet. Zo richten ze zich minder op het doen van onderzoek en meer op het delen van alle beschikbare kennis. Omdat arbeidsmarktvraagstukken in zorg en welzijn zo complex zijn, is duidelijke informatie onmisbaar. Van data naar informatie, dus. ‘De komende jaren gaan wij alles doen om kennisdeling maximaal in te zetten voor onze doelgroep’, vertelt Ivo Zuidervaart, CAOP’er en programmamanager van AZW.
‘Ik hoop dat er met de community die ontstaat goede voorbeelden worden gedeeld en hulp wordt gevraagd, zodat we een beter zorg en welzijn kunnen neerzetten’
Yolanda van Aspert, Jeugdzorg Nederland
Diepere slag maken voor zorg en welzijn
Yolanda van Aspert van Jeugdzorg Nederland vertelt dat ze hele mooie data en onderzoeksresultaten uit het AZW-programma halen. ‘Ik wil graag de diepere slag maken, zodat we samen nog veel mooiere beleidsmatige programma’s kunnen opzetten die de sector beter maken. In het nieuwe AZW-programma is de bedoeling dat er een community ontstaat. Ik hoop dat er daardoor een club mensen bijeenkomt die goede voorbeelden deelt en hulp vraagt wanneer ze ergens tegenaan lopen. Zo kunnen we een betere sector zorg en welzijn neerzetten.’
De community is een van de nieuwe bouwstenen die voortkomt uit een gerichte design-thinkingsessie afgelopen zomer. Met het Clubhuis geeft AZW ook anderen de kans om te reageren op data en onderling in gesprek te gaan. Peter Hein van Mulligen, hoofdeconoom van het CBS, ziet mogelijkheden in deze nieuwe koers. ‘Het is voor ons belangrijk om te weten wat mensen in het veld willen weten. Zo kunnen we onze informatievoorziening daarop aanpassen.’ Het AZW Clubhuis maakt dit mogelijk. Vanuit verschillende hoeken komen kennis, inzichten en ideeën straks samen om de prognoses voor de arbeidsmarkt van zorg en welzijn te verduidelijken.
Meer informatie?
Vanuit het CAOP leveren we voor AZW onder andere programmamanagement, secretariaat en communicatie. Wil je meer weten over AZW en haar nieuwe koers, de samenwerking met het CAOP, of een van de andere programma’s en projecten die het CAOP uitvoert? Neem dan onderaan de pagina contact op.
Wil je hier meer over weten?
Zuidervaart