Volgens de medezeggenschapsexperts is het niet gebruikelijk om oude mails te verwijderen op het moment dat een nieuw OR-lid toetreedt. Het is vanzelfsprekend dat OR-leden toegang krijgen tot de mailbox waar ook oude mailtjes in staan. Bij het terugtreden uit de OR moet je er echter wel voor zorgen dat iemand geen toegang meer heeft tot de mailbox.
Leden van de OR hebben geheimhoudingsplicht
In de Wet op de Ondernemingsraden wordt in artikel 20 de geheimhouding van OR-leden geregeld. Het gaat dan in eerste instantie over zaken die de bestuurder vooraf als ‘geheim’ classificeert, maar de geheimhouding gaat verder dan dat. Alle leden van de OR zijn namelijk verplicht tot geheimhouding van álle zaken- en bedrijfsgeheimen die zij vernemen. Dat geldt dus ook voor dingen die zij lezen in oude mails in de OR-mailbox en daarom hoef je de mailbox niet te legen. Daarnaast vervalt de plicht tot geheimhouding niet als iemand niet meer in de OR zit. Dus ook achteraf mogen mensen geen informatie delen die zij weten uit hun OR-tijd.
Welke actuele vragen zijn er nog meer gesteld?
Iedere maand beantwoorden de medezeggenschapsexperts van het CAOP enkele OR-vragen. Waar hoort bijvoorbeeld de ambtelijk secretaris ondergebracht te worden in een organisatie? En moet de jaarlijks (stilzwijgende) verlenging van het ongewijzigde contract met de arbodienst ter instemming aan de OR worden voorgelegd? Benieuwd? Lees dan alle vragen en antwoorden in het OR/magazine van oktober.
Stel je vraag over medezeggenschap
Heb jij ook een vraag aan de medezeggenschapsexperts van het CAOP? Ga naar de vragenservice van OR/net.