Met de uitkomsten van het onderzoek kunnen de rollen en verwachtingen binnen het onderwijs opnieuw geformuleerd worden. De resultaten vormen daarnaast ook de basis voor de uitwerking van vier coalitieakkoordopdrachten.
In het coalitieakkoord is afgesproken om de onderwijskwaliteit te verbeteren en de (mede)zeggenschap van schoolleiders, leraren, ouders en leerlingen te versterken. In opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap worden daarom brede gesprekken gevoerd over (mede)zeggenschap en governance in het primair en voortgezet onderwijs om de huidige bestuursstructuur te evalueren. De aanleiding van dit onderzoek wordt gevormd door vragen en opdrachten uit vier coalitieakkoordopdrachten, een opdracht uit de werkagenda en een motie van de Tweede Kamer. Het CAOP voert het onderzoek uit, leidt de gesprekken, verzorgt de communicatie en organiseert de afsluitende conferentie die op 23 maart 2023 plaatsvindt.
Versterken (mede)zeggenschap en governance
De gesprekken zullen vanaf medio november tot en met februari plaatsvinden op diverse locaties in het land en worden gevoerd aan de hand van vijf thema’s:
- Governancestructuur van schoolorganisaties (Welke structuur heeft de organisatie van de school?)
- Versterken zeggenschap (Hoe kunnen leraren, schoolleiders en (G)MR-leden meebeslissen?)
- Investeringen naar de klas (Hoe wordt het geld dat de school heeft uitgegeven?)
- Rol en positie van de schoolleider (Wat is de rol van de schoolleider en hoe kan die dat het beste invullen?)
- Verantwoording (Hoe laat de school zien waar het geld aan uit is gegeven?)
Naar aanleiding van deze gesprekken wordt een conceptrapport opgesteld dat het uitgangspunt is voor een afsluitende conferentie op 23 maart 2023. Na de conferentie wordt het eindrapport in april aangeboden aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De opbrengsten van het onderzoek vormen de basis voor een motie van Kamerleden Westerveld en Kwint, die de regering gaan verzoeken om het functioneren van de bestuursstructuur in het primair en voortgezet onderwijs te evalueren.
Doe jij mee?
Wil jij helpen bij het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs? En praat jij graag mee over de governancestructuur in het funderend onderwijs en wil je jouw ervaringen delen? Meld je aan voor de brede gesprekken en zorg dat de plannen van de regering beter aansluiten op jouw onderwijspraktijk!
Via deze aanmeldlink kun je kiezen uit de vijf genoemde thema’s en bijbehorende data. Ook kun je je hier aanmelden voor de eindconferentie.
Meer informatie
Het onderzoek naar (mede)zeggenschap en governance bestaat uit desk research, het voeren van 66 brede gesprekken met minimaal 500 deelnemers uit het onderwijs (ouders, leerlingen, onderwijspersoneel, schoolleiders, bestuurders, (G)MR-leden en toezichthouders), en de organisatie van een afsluitende conferentie. Daarnaast wordt een wetenschappelijk panel ingericht dat reflectie biedt bij de onderzoeksmethode, analyse en uitkomsten van het onderzoek. Marc van der Meer, hoogleraar van de leerstoel Onderwijsarbeidsmarkt, is voorzitter van dit panel. Namens het CAOP is een team vanuit onderzoek, onderwijs, medezeggenschap en communicatie betrokken.