De scan Transitie publieke sector wordt in eerste instantie ontwikkeld voor gemeenten. Met de scan kunnen gemeenten verkennen hoe de publieke dienstverlening beter kan worden aangepast op de vraag van inwoners, wordt inzichtelijk wat zij hiervoor in de organisatie moet doen en wordt duidelijk aan welke knoppen ze hiervoor kunnen draaien. Hiermee komt de menselijke maat nog meer centraal te staan en wordt de publieke dienstverlening afgestemd op de wensen van de burger.
Waarom een scan?
‘De aanleiding voor deze scan is het besef van publieke organisaties dat de dienstverlening beter afgestemd kan worden op de burger. Dit komt niet alleen door de Toeslagenaffaire. Ook de digitaliseringsslag die de overheid heeft gemaakt veralgemeniseert de burger terwijl er bij sommige burgers net iets anders speelt of de burger door persoonlijke omstandigheden niet mee kan in de digitalisering. Daar moeten publieke organisaties rekening mee houden. De dienstverlening sluit niet altijd aan bij een deel van de burgers. En dat wil de overheid wel. Je moet steeds blijven kijken naar wat de burger wil. Wat kan je digitaliseren en wat moet digitaliseren?’, aldus CAOP-adviseur transformatie publieke sector Marjolein Grijns die betrokken is bij de ontwikkeling van de scan.
Karin Sleeking, directeur A&O fonds Gemeenten en mede-initiatiefnemer van de scan, vult aan: ‘Wij zien eigenlijk al langer dat iedere inwoner zijn eigen verhaal heeft. Dat is zichtbaarder geworden sinds de decentralisaties, de omgevingswet en de energietransitie. De overheid heeft te maken met het publieke belang, waardoor het vaak lastig is om dat te koppelen aan het individuele belang van de burger. Dat is het uitdagende en interessante aspect van het werken in de publieke sector. Het moet dan ook de ambitie zijn om de dienstverlening verder te professionaliseren zodat er beter ingespeeld kan worden op de behoeften van de burger.’