Elke organisatie waar veel mensen samenwerken heeft te maken met vraagstukken rondom sociale veiligheid. Er kunnen situaties ontstaan die misstappen mogelijk maken of de kans op fouten vergroten, zoals onduidelijke regels of procedures. Een gezonde en veilige werkomgeving vraagt dat de organisatie een lerend vermogen heeft. Leren van de eigen fouten en de fouten van een ander, maar ook van wat er goed gaat en van voorbeeldgedrag. Een goed ingerichte ombudsfunctie kan bijdragen aan het lerend vermogen van je organisatie. Dat blijkt ook uit de evaluatie van een pilot met een ombudsfunctionaris op vier Nederlandse universiteiten.
Meerwaarde van een ombudsfunctionaris naast een vertrouwenspersoon
Een vertrouwenspersoon loopt nogal eens tegen de grenzen aan van zijn of haar taken. Een vertrouwenspersoon ondersteunt melders en komt desgewenst op voor de belangen van een melder. De ombudsfunctie is neutraal en onpartijdig, waardoor de ombudsfunctionaris een bemiddelende rol kan spelen. Dit maakt de vertrouwenspersoon en ombudsfunctionaris complementair aan elkaar.
Een ombudsfunctionaris signaleert wat er speelt op het gebied van sociale veiligheid en adviseert vanuit een onafhankelijke positie niet alleen de professional die een beroep op hem of haar doet, maar ook de leiding van de organisatie. De ombudsfunctionaris onderneemt actie als uit de ontvangen signalen een patroon van ongewenst gedrag of onveiligheid blijkt. Hij kan dan zelf onderzoek uitvoeren of kiezen voor bemiddeling. Een ombudsfunctionaris heeft hierbij steeds oog voor zowel de belangen van de organisatie als die van de medewerker.
Ondersteuning bij inrichting ombudsfunctie
Wil je weten wat het CAOP kan doen om ook in jouw organisatie een onafhankelijke ombudsfunctie in te richten? Neem dan contact op met Jan de Jong via de contactbutton hieronder.