Voor wie is het?
Staat jouw organisatie voor een nieuwe fase en wil je nieuwe technologie introduceren en implementeren binnen de organisatie? Wij helpen je met het proces en zorgen dat er draagvlak is onder alle werkenden binnen jouw organisatie.
Wat houdt het in?
De Denktank Technologie en Arbeid is een initiatief van de leerstoelen van het CAOP en externe organisaties. Zo combineren we wetenschap met onderzoek en ervaringen uit de praktijk. Onderzoek heeft meermaals aangetoond dat de combinatie van technologische innovatie en sociale innovatie het beste resultaat oplevert bij de implementatie van nieuwe technologie
Om ervoor te zorgen dat technologie en werk complementair zijn aan elkaar is het goed om de werkende centraal te zetten. Met werk bedoelen we het werk dat door mensen wordt gedaan en waar menselijke kennis en vaardigheden voor nodig zijn. Het doel is enerzijds dat organisaties optimaal gebruikmaken van de voordelen van nieuwe technologie en de menselijke kennis en competenties. Anderzijds is het ook belangrijk oog te houden voor het belang van de arbeidsorganisatie waar mensen samen werken. Maar wij zoomen ook uit en kijken over sectoren heen.
Binnen sectoren zijn organisaties vaak met vergelijkbare vraagstukken bezig. We zien vaak dat organisaties zelf opnieuw het wiel uitvinden. Door op sectorniveau, sectordoorsnijdend en sectoroverstijgend kennis te delen, kunnen organisaties van elkaar leren. Wij helpen daarbij.
Hoe werkt het?
Een organisatie neemt op basis van de missie, visie en strategie beslissingen over de manier waarop het productie- en dienstverleningsproces wordt ingericht. Daarbij kan de organisatie besluiten nieuwe technologie in te zetten. Vanuit het perspectief van werk kunnen daarbij de volgende vraagstukken aan de orde komen:
- Hoe worden de ‘publieke’ waarden en ethische vraagstukken vertaald naar de organisatie?
- Hoe en op welk moment betrekt de organisatie de medewerkers bij de keuze voor en implementatie van de nieuwe technologie?
- Op welke manier wordt de organisatie (en werkwijze) ingericht om medewerkers en technologie zo optimaal mogelijk met elkaar te laten samenwerken?
- Welke (nieuwe) kennis en vaardigheden zijn er in de organisatie nodig?
- Hoe en op welk moment zet de organisatie ondersteunende sociale innovatie in?
- Wat betekent de technologie voor de werkbeleving van medewerkers?
- Hoe gaat de organisatie om met (eventuele) boventallige medewerkers of met medewerkers die niet mee kunnen met de veranderingen?
- Wat betekenen de veranderingen in werk voor de werkdruk?
De uitdaging is om de samenwerking tussen mens, technologie en proces effectief vorm te geven.
1. Mens – technologie
Functies in de organisatie worden vastgesteld en aan mensen toegewezen op basis van de omstandigheden in de organisatie én specifieke sterke punten en omstandigheden van werkenden. Mensen met de juiste technologische kennis en vaardigheden staan dus vooraan. Bij de relatie tussen mens en technologie gaat het ook over onderwerpen als:
- het combineren van werk en privé;
- arbeidsparticipatie van mensen die (tot dan) moeilijk kunnen participeren op de arbeidsmarkt;
- om, -her, -bijscholing;
- automatiseren van saai werk waardoor competenties beter kunnen worden benut en het werk aantrekkelijker wordt.
2. Technologie – proces
Verschillende (decentrale, verspreide) processen kunnen real time in functies worden geïntegreerd. Dat kan leiden tot andersoortige werkzaamheden, wellicht intensivering van werk en nieuwe functies.
3. Mens – proces
Functies worden opnieuw gevormd doordat technologie het mogelijk maakt om eerdere functies met elkaar te integreren en om werkprocessen en nieuwe taken met elkaar te verbinden. Taken en rollen veranderen en zullen opnieuw moeten worden afgebakend. Misschien worden taken en rollen in de toekomst wel belangrijker dan (nauw) omschreven functies.