Uit de gehouden pilots blijkt dat het onderwijs hierdoor toegankelijker wordt voor volwassenen. Ook valt bij een goede uitvoering de uitval tot een minimum te beperken. Dit is belangrijk voor het verbeteren en versnellen van de zij-instroom en van de doorstroom in de sector. Omdat het breed invoeren van de aanpak essentieel kan bijdragen aan het oplossen van de personeelstekorten in de langdurende zorg, slaan VGN en Actiz (brancheorganisatie voor de Verpleeg- Verzorgingshuizen en Thuiszorg) de handen ineen. Zij staan voor een nieuwe opleidingsaanpak voor volwassenen via de leereenheden. Dat laten zij weten in een persbericht.
Sneller opleiden zij-instromers
Zorginstellingen moeten veel nieuwe medewerkers aantrekken via zij-instroom, maar zonder relevant zorgdiploma kunnen ze niet zomaar aan de slag. Voor medewerkers die willen doorstromen is een extra opleiding erbij vaak een flinke belasting. Voor de huidige en voor de vele nieuwe, volwassen instromers die nodig zijn, is het daarom noodzakelijk dat het beroepsonderwijs beter aansluit bij hun wensen en leerbehoeften. De leereenheden moeten daarvoor gaan zorgen: ze zijn op maat, flexibel en erkend. De focus ligt op wat iemand al kan en wat iemand nog bij kan leren. Als je nieuw bent in de zorg kun je via de opzet van leereenheden in stapjes snel en steeds beter inzetbaar worden. Deze aanpak maakt van maatwerk voor doorstromers en zij-instromers realiteit.
Het CAOP onderzoekt nu ook met partners wat de leereenheden te bieden hebben aan andere branches die arbeidstekorten willen oplossen of de kwaliteit van de dienstverlening willen verbeteren. ‘Wij hebben de aanpak voor het toepassen van leereenheden samen met betrokkenen in de zorg, opleiders en EVC-aanbieders ontwikkeld. Op deze manier wek je de interesse van meer volwassenen en is het ook gemakkelijker voor zorgpersoneel om door te groeien. Als je mensen kunt boeien en binden voor dit belangrijke werk, krijgen cliënten de zorg die ze nodig hebben’, zegt Hans Timmerman, senioradviseur bij het CAOP en opsteller van het adviesrapport over de aanpak.