Creatieve strategie begint met gesprekken om de rol en activiteiten van een organisatie in kaart te brengen en thema’s te verkennen. De adviseur maakt dit alles visueel inzichtelijk met een metafoor. Ook bij het Arbeidsmarktplatform PO begon het ontwerpproces op deze manier. Omdat het fonds ieder jaar veel projecten uitvoert en activiteiten door het hele land ondersteunt, is voor een stadskaart als metafoor gekozen (zie afbeelding hieronder). De gebouwen staan voor de jaarlijkse terugkerende projecten en de (eco)vrachtwagens geven de dynamiek van deze projecten weer.
Door dit concept werd snel duidelijk waar het Arbeidsmarktplatform PO precies voor staat:
- Kennisdeling
- Regionale samenwerking
- Verbinden
- Aanjagen
Strategische sessie en workshop zakelijk tekenen
Op basis van het concept in de praatplaat, zorgde Ileen Wichers voor visuele ondersteuning bij de verschillende programmaonderdelen van de strategische sessies. De deelnemers moesten vooraf een pitch voorbereiden. Dat konden ze doen aan de hand van een ‘pitchposter’. Verder ontwierp Ileen werkplaten die de deelnemers tijdens de sessie konden invullen. Hierdoor werden ze gedwongen goed over hun inbreng na te denken en kwam er meer structuur in de gesprekken, wat resulteerde in concrete opbrengsten aan het einde van de dag.
Tot slot volgden de bestuurders tijdens de sessies een workshop zakelijk tekenen bij Ileen Wichers, waar ze leerden om zelf hun visie in beeld te brengen. Belangrijk voor een tekening is om eerst het concept helder te hebben. Zo helpt zakelijk tekenen om belangrijke thema’s duidelijk te krijgen en die goed te kunnen formuleren.
De kracht van creatieve strategie
De deelnemers aan de strategische sessies vinden dat de creatieve invulling zorgt voor een energieke en positieve sfeer en leidt tot een duidelijk resultaat. Als je samen een praatplaat ontwerpt, ontstaat er een gemeenschappelijke (beeld)taal. Het is voor alle deelnemers steeds duidelijk waar de organisatie voor staat en welke activiteiten bijdragen aan de organisatiedoelen. Met een praatplaat als basis verlopen ook de gesprekken efficiënter. En als tijdens de gesprekken blijkt dat er nog onderdelen missen, kan de praatplaat aangepast worden. Het Arbeidsmarktplatform PO kijkt dan ook positief terug op de strategische sessies. Het fonds blijft de praatplaat ook in de toekomst gebruiken, bijvoorbeeld als basis voor jaarverslagen en jaarplannen.
Meer informatie
Wil je meer weten over creatieve strategie of ben je geïnteresseerd in een strategische sessie voor je eigen organisatie?