Concept in 1 dag
Wil je binnen 24 uur een creatief concept waarmee je jouw doelen behaalt? Wij zorgen met ons concept voor een plan met impact.
Case
Begin 2020 publiceerden 14 vooraanstaande onderwijsorganisaties het discussiestuk Toekomst van ons onderwijs. Met het discussiestuk wilden de organisaties het gesprek aangaan met iedereen die iets met het onderwijs te maken heeft. Van leerlingen en studenten tot ouders en schoolbestuurders. Het CAOP lanceerde een campagne om meer aandacht te vragen voor het discussiestuk en organiseerde discussietafels in het hele land.
22-01-2021Om de dialoog aan te gaan over het discussiestuk, moest het uitgebreide visiestuk meer bekendheid krijgen in onderwijsland en daarmee de aandacht trekken van de politiek. CAOP-adviseurs Madelon Vink en Thijs Berends hebben een communicatieplan gepresenteerd met als centrale vraag: hoe zorgen we ervoor dat er meer draagvlak komt voor het discussiestuk Toekomst van ons onderwijs?
Door te inspireren en aan te zetten tot actie, wilden deelnemende partijen verandering en innovatie teweegbrengen binnen het onderwijs. Om dit kracht bij te zetten, werd het discussiestuk groots gelanceerd met een bijeenkomst voor pers en overige belanghebbenden. Het document werd op een unieke locatie overhandigd aan scholieren: zo gaf de scholier het discussiestuk letterlijk door om de dialoog op gang te brengen.
Na lancering startte een korte campagne van januari tot en met maart om zoveel mogelijk opbrengsten uit het hele land op te halen en een groot publiek te bereiken.
Een greep uit de activiteiten uit het communicatieplan:
Vijf portretten van mensen die hun mening geven over het onderwijs. Van docent tot scholier.
De 14 onderwijsorganisaties (MBO Raad, VO Raad, PO Raad, CNV Overheid, CNV Onderwijs, JOB MBO, Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang, VSNU, Vereniging hogescholen, LSVb, LAKS, ISO, Federatie van onderwijsorganisaties, AVS), stelden gezamenlijk de basis van het discussiestuk ‘Toekomst van ons onderwijs: een pleidooi voor groot onderhoud aan het Nederlandse onderwijssysteem’ op. De redactie van het CAOP heeft daarna al het werk uit handen genomen van de onderwijsorganisaties: het discussiestuk werd geredigeerd, de geschreven portretten van een ondernemer, student, ouder, scholier en docent werden toegevoegd en de oplegger ‘Oproep tot discussie over de toekomst van ons onderwijs’ werd geschreven. Het discussiestuk is vervolgens mooi opgemaakt door de vormgever van het CAOP. Bekijk het discussiestuk in pdf.
De dialoog heeft ons geleerd dat er onder de deelnemers brede consensus is over de in het discussiestuk geschetste probleemanalyse en koers.
Quote uit opbrengstenstaat toekomstvanonsonderwijs.nl
Het discussiestuk Toekomst van ons onderwijs en de verschillende dialogen die hebben plaatsgevonden in het land hebben de aandacht getrokken van de politiek en de samenleving. Het visiestuk is in verschillende verkiezingsprogramma’s opgenomen. Daarmee is het belangrijkste doel van de campagne behaald. Dat is onder andere te danken aan de grote bereidheid van leerlingen, studenten, ouders, onderwijsprofessionals, beleidsmakers, bestuurders en anderen die met veel interesse en passie voor het onderwijs de discussietafel hebben bijgewoond en zich hebben laten horen.
Lees meer over de opbrengsten van het discussiestuk.
Ons marketing- en communicatieteam staat klaar om je te helpen met het opstellen van een marketing- en communicatieplan. Wil je binnen 24 uur een vernieuwend concept ontwikkelen en tegelijkertijd het interne draagvlak hiervoor vergroten, maak dan gebruik van onze dienst Concept in 1 dag. Uiteraard helpen wij je ook bij het maken van een nieuwe website en bijbehorende content. Bekijk hieronder onze diensten en vraag meer informatie aan.