‘Festival Sterk aan het Werk is een jaarlijks event voor medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Medewerkers die vallen onder de Participatiewet of de Wet sociale werkvoorziening (Wsw)’, vertelt CAOP-projectleider Paula Mensink. ‘Met dit festival helpt SBCM sociale werkbedrijven en andere organisaties om leren en ontwikkelen op een leuke manier onder de aandacht te brengen. De vierde editie van het Sterk-aan-het-Werkfestival bestond in 2022 uit twee onderdelen. Van 10 tot en met 14 oktober was er een online kennisweek die voor iedereen toegankelijk was. Daarnaast werd er op 11 oktober een live festivaldag georganiseerd in het Spoorwegmuseum in Utrecht.’
Het doel van het festival is om medewerkers in de sociale werkbedrijven (SW) te laten zien en ervaren hoe leuk én belangrijk het is om te blijven leren. De slogan van het festival Sterk aan het Werk luidt niet voor niets: ‘Leren werkt voor iedereen’. ‘Door vaardigheden en talenten te blijven ontwikkelen, houden medewerkers plezier in het werk, zijn ze duurzaam inzetbaar en kunnen ze zo mogelijk zelfs hun loopbaan een nieuwe wending geven. Het maakt ze sterker. Zowel op het werk als privé,’ aldus Mensink.
Sterk aan het Werk maakt leren leuk
Om de doelgroep over de drempel te helpen, organiseert SBCM op en rond het festival allerlei leuke activiteiten. Zowel offline, als online. Allereerst was er in 2022 de online kennisweek. SBCM ontwikkelde hiervoor een festivalkrant en de Festival-app Sterk aan het Werk. De krant staat vol met leuke en leerzame opdrachten, puzzels en weetjes. Met de app kon iedereen via zijn of haar telefoon, tablet of computer meedoen aan laagdrempelige activiteiten rondom vijf verschillende thema’s:
- Digitale vaardigheden
- Prettig samenwerken
- Gezond & veilig werken
- Geld & rekenen
- Taal & cultuur