Voor elke sector (po, so, vo en mbo) ging de Leraar-van-het-Jaar-verkiezing op zoek naar de beste ambassadeur van de beroepsgroep. Een leraar die het maximale uit leerlingen naar boven haalt, het onderwijs naar een hoger niveau tilt en de uitdagingen van het vak ziet als mogelijkheden.
Primair onderwijs (po): Cora Posthumus, Taalcentrum Almere
Cora Posthumus is een ambassadeur voor het primair onderwijs. Ze is een inspiratiebron voor toekomstige én huidige leraren; een jurylid is zelfs dusdanig door haar geraakt dat diegene overweegt om zelf weer les te geven. Haar missie als Leraar van het Jaar is concreet en strekt zich uit tot alle kinderen in Nederland, niet alleen die van haar eigen school. Haar impact als lerares is direct zichtbaar, en de jury heeft haar liefde voor de kinderen duidelijk waargenomen en gevoeld.
Speciaal onderwijs (so): Magda Pattiiha, Bredero College
Magda Pattiiha is een gepassioneerde leraar in het speciaal onderwijs met uitgebreide expertise in pedagogiek en didactiek. Ze waardeert het welzijn van haar leerlingen en creëert een positieve leeromgeving. Ze excelleert in het begeleiden van leerlingen, vooral op het gebied van executieve vaardigheden. Bovendien zet Magda zich actief in tegen kansenongelijkheid en fungeert ze als een bruggenbouwer tussen speciaal en regulier onderwijs. In Magda ziet de jury een leraar die gedurende haar hele carrière blijft groeien en ontwikkelen
Voortgezet onderwijs (vo): Pieter Uittenbogaard, Sint Maartenscollege
Pieter Uittenbogaard belichaamt het vakmanschap van de leraar en hecht grote waarde aan de band met zijn leerlingen. Hij streeft ernaar om zijn leerlingen wereldwijzer te maken en integreert wetenschappelijke inzichten in zijn onderwijs. Pieter draagt actief bij aan de maatschappelijke missie van het onderwijs en geeft hierin het goede voorbeeld aan zijn leerlingen. Met invloedrijke voorbeelden van Theo Thijssen en Baruch de Spinoza in zijn achterhoofd, zet hij zich vol enthousiasme in voor het leraarschap.
Middelbaar beroepsonderwijs (mbo): Lieke Brugman, Astrum College
Lieke Brugman vindt het belangrijk dat élke student door het hele team gezien en gehoord wordt. Als afgestudeerde van het mbo begrijpt ze als geen ander hoe leraren een student zowel positief als negatief kunnen beïnvloeden, en daarom zet ze zich hier actief voor in. Wat Lieke uniek maakt, is haar vermogen om op overtuigende wijze de directe verbinding tussen het welzijn van studenten en leraren te benadrukken.
Over de verkiezing en de rol van het CAOP
Sinds 1999 wordt de verkiezing Leraar van het Jaar georganiseerd. Inmiddels is de groep van 40 Leraren van het Jaar uitgegroeid tot de Stichting Leraren van het Jaar. Deze stichting wordt bestuurd door leraren en werkt zonder middelen van derden aan de realisatie van haar doel: ambassadeur zijn voor kwalitatief leraarschap en de promotie van het vak leraar. Het CAOP heeft de gehele verkiezing ondersteund en gecoördineerd. Daarnaast heeft het CAOP alle communicatie verzorgd in samenwerking met het bestuur. Patrick Banis, directeur Arbeidsmarkt bij het CAOP, maakte onderdeel uit van de vakjury voor het speciaal onderwijs.