Eenzame tocht
Voordat hij coördinator en coach bij het Leraarontwikkelfonds (LOF) werd, had ‘ondernemende leraar’ Michèl de Vries al een afwisselde carrière achter de rug. Zowel binnen als buiten het onderwijs, en voor de klas, maar ook als leidinggevende en adjunct-directeur. Al die stappen heeft hij zelf moeten zetten, vanuit intrinsieke motivatie, zonder ondersteuning van leidinggevenden. Een eenzame tocht, benadrukt hij. ‘Hoe mooi zou het zijn als de schooldirecteur meekijkt en meehelpt het carrièreperspectief en de ambitiebehoeften van leraren vorm te geven. Dat kost budgettair niks, maar zorgt ervoor dat mensen expertise opdoen, niet in een functie vastroesten en voor het onderwijs behouden blijven. Leraren wordt wel ruimte geboden om te professionaliseren, maar die moeten ze claimen. Dat is een worsteling, die met het lerarentekort steeds moeilijker wordt. De lerarenopleiding stimuleert wel een onderzoekende houding, maar als je gaat werken, word je vooral in het lesgeven geduwd.’
Onderwijsontwikkeling van onderop
Schoolbesturen die het verlangen van de leerkracht voeden, daarin ziet De Vries veel mogelijkheden. Datzelfde geldt voor het faciliteren van onderwijsontwikkeling door leraren, al dan niet in teamverband. Bij LOF komen aanvragen binnen van (groepjes) docenten voor vernieuwende projecten op het gebied van digitalisering, vakverbondenheid, integratie, motivatie. De politiek zou daar volgens De Vries ook structureel innovatiegelden voor beschikbaar moeten stellen. ‘Als onderzoek, wetenschap en onderwijs elkaar versterken en focussen op waar het om gaat, helpt dat leraren voor de toekomst te behouden. Onderwijsontwikkeling start bij hun verlangen. Dat komt voort uit de veranderende samenleving, die betere wereldburgers wenst. Daarop willen leraren anticiperen en daarvoor moeten zij nieuwe dingen leren en doen. Dat verlangen komt van bottom-up en moet top-down worden gevoed, door schoolbesturen, schoolleiders, maar misschien ook het ministerie. Zo komt er een beweging van beide kanten op gang.’ Zijn advies aan zowel scholen als de minister: zet de leraar centraal, want die weet wat de leerlingen nodig hebben en op welke manier.
Diversiteit binnen de beroepsgroep
Reacties op De Vries’ bijdrage gaan onder meer over de diversiteit binnen de beroepsgroep. ‘De ene leraar heeft een intrinsieke motivatie, de andere wil meer sturing. Dat vraagt om een goed gesprek tussen leidinggevende en leraar. Daar ontbreekt het vaak aan, blijkt uit ons onderzoek’, zegt Van der Aa. ‘Teaminspanning is nodig voor persoonlijke ontwikkeling’, schrijft iemand in de chat. ‘Hoe meer teamwork, hoe meer ieders sterke punten kunnen worden ingezet’, vindt een ander. Van Vliet wijst erop dat iedere leraar professionele en persoonlijke ambities heeft. De een wil een leven lang lesgeven, de ander ziet werken in het onderwijs als een tussenstop, de derde kiest voor een hybride variant: deels in het onderwijs, deels in het bedrijfsleven. ‘Aan alle diversiteit kan de schoolbestuurder/-leider ruimte bieden’, meent De Vries. ‘Ook ervaringen en talenten die mensen buiten het onderwijs opdoen, kunnen zij in het onderwijs gebruiken. Best practices kunnen breed gedeeld worden. Zo kan wat werkt worden opgeschaald, vergroot en versterkt. Daar wordt het hele onderwijs beter van.’
Integrale aanpak
In hun slotwoord zijn de drie sprekers het met elkaar eens dat alleen een integrale aanpak het Nederlandse onderwijs op een hoger plan kan brengen. Dat vergt moed en een lange adem. Van Vliet: ‘We hebben een minister met visie nodig en een onderwijsveld dat samen met sectororganisaties, gemeenten en vakbonden de schouders eronder zet.’ Van der Aa: ‘Veelgehoorde kritiek op het huidige lerarenbeleid is dat er veel maatregelen zijn, veel partijen zich ermee bezighouden en aan veel knoppen tegelijk wordt gedraaid, maar zonder duidelijke samenhang. Vandaar een integrale aanpak, ondersteund door goed onderzoek om lessen te kunnen trekken.’ Anders organiseren van een aantrekkelijke werkomgeving moet ook geoperationaliseerd worden en ondersteund door empirisch bewijs, reageert hoogleraar Onderwijsarbeidsmarkt Marc van der Meer via de chat. ‘Wellicht kan het CAOP landelijke overlegtafels organiseren’, oppert De Vries. Hoofdzaak is dat alle betrokken partijen zich ervan bewust worden dat de integrale agenda noodzakelijk is en er ook echt mee aan de slag gaan.
Meld je aan voor de volgende webinar in de reeks
Het volgende webinar in de reeks ‘Werken in het onderwijs’ staat gepland op 1 februari 2022 van 15.30 – 17.00 uur. Het Thema is dan: ‘Kansengelijkheid in het onderwijs’. Meer informatie over het thema en het programma wordt in januari bekend gemaakt. Te gast zijn:
- Karin Hoogeveen, senior adviseur / onderzoeker Sardes
- dr. Eddie Denessen, bijzonder hoogleraar Sardes Leerstoel