De overheid heeft in de loop der jaren diverse initiatieven genomen om het lerarentekort aan te pakken. ‘In de periode 2013-2014 heeft het kabinet bijvoorbeeld geïnvesteerd in de professionalisering van de leraar, waardoor ze beurzen konden aanvragen en opleidingen gingen volgen. Geen slecht idee, maar de vraag is wel of die investering goed is besteed. Stuur je één leraar naar een masteropleiding, of investeer je in de professionalisering van het hele lerarenteam? Het een heeft pas zin als je het ander ook doet.’ Marc van der Meer denkt dan ook dat er op een ander niveau oplossingen voor het lerarentekort ontstaan.
Onderwijs en scholen beschikken over veel inventiviteit
Het onderwijs beschikt over veel inventiviteit om oplossingen te vinden voor het lerarentekort. ‘We moeten wel! We moeten gaan denken aan oplossingen in combinatie met de bibliotheek, de voor- en naschool of met sociaal-culturele instellingen in de wijk. Ik verwacht dat de beslissende vernieuwingen uiteindelijk uit de school zelf komen. Zo kan de school op een hele interessante manier gebruikmaken van alumni in hun netwerk die niet direct de lerarenopleiding hebben gedaan, maar wel bijvoorbeeld in de pedagogische wetenschappen of in de onderwijskunde geleerd hebben om te gaan met Special Education Needs. Die mensen kunnen zich doorontwikkelen tot leraren.’
Innovatieve oplossingen voor lerarentekort
Marc van der Meer, ook verbonden aan de leerstoel Onderwijsarbeidsmarkt, geeft aan dat scholen het heft in eigen handen moeten nemen. ‘Als de politiek niet meer gaat investeren, is er geen andere keus dan hele slimme innovatieve oplossingen te vinden voor het lerarenvraagstuk. We zullen wel moeten. Dat veronderstelt sociale investeringen. Maar ‘never waste a good crisis’. Als er schaarste is, komen oplossingen op die je van tevoren niet bedacht zou hebben. Interessante voorbeelden liggen voor het oprapen, zoals het anders organiseren van het onderwijs (ook buiten de klas om). Welke combinaties van meer generieke instructie en soms wat zelfstandiger werken zijn haalbaar? Overal ontstaan nieuwe doorlopende leerlijnen en scholen maken meer gebruik van hybride leraren en zij-instromers.’
Lees het gehele artikel dat in KindVak Magazine is geplaatst.