Leven lang leren is een actueel maatschappelijk thema. Om in te kunnen blijven spelen op de veranderingen op de arbeidsmarkt is het steeds belangrijker dat werkenden zich blijvend ontwikkelen. Er is behoefte aan initiatieven die kunnen zorgen voor een echte doorbraak op de arbeidsmarkt. In de CAOP-publicatie ‘Samen werken aan perspectief: de volgende stap in duurzaam ontwikkelen’, die op Prinsjesdag is gepresenteerd, staat beschreven wat daarvoor nodig is. Daarbij is gekozen voor de term ‘duurzaam ontwikkelen’ in plaats van ‘leven lang leren’. Het gaat namelijk niet alleen om het formele onderwijs, maar ook om informele, persoonlijke en professionele groei.
Overhandiging op Prinsjesdag
Patrick Banis, directeur Arbeidsmarkt bij het CAOP, overhandigde op Prinsjesdag het eerste exemplaar van de publicatie aan Hans Borstlap, voorzitter van de commissie Regulering van werk. De commissie-Borstlap onderzoekt hoe we de regels rondom werk zo kunnen ontwerpen dat die bestand zijn tegen toekomstige ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Wat de commissie betreft, moet er in het nieuwe stelsel ook meer ruimte komen voor leven lang leren, of duurzaam ontwikkelen. Borstlap: ‘De huidige leerstructuur is gebouwd op het idee dat iemand alleen de eerste fase van zijn of haar leven bezig is met ontwikkeling. Dat past niet meer bij deze tijd.’
Goede randvoorwaarden nodig
In de publicatie worden drie aspecten van duurzame ontwikkeling onderscheiden: professionalisering, wendbaarheid en mobiliteit. Voor elk van deze aspecten zijn er goede randvoorwaarden nodig op individueel, organisatorisch, regionaal en landelijk niveau. Het succes van duurzaam ontwikkelen hangt ervan af of het lukt om deze niveaus goed met elkaar te verbinden. In de publicatie biedt het CAOP daar handreikingen voor. Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk wordt duidelijk hoe partijen met elkaar tot een samenhangende toerustingsagenda kunnen komen voor duurzaam ontwikkelen. Zo is in de gehandicaptenzorg een doorlopende leerlijn voor beroepsonderwijs op maat ontwikkeld, waarbij beroepskrachten alleen die leereenheden hoeven te volgen die zij nog niet beheersen.
‘Ook informeel leren erkennen’
Bezoekers van de Prinsjesdagbijeenkomst zien allemaal het belang in van duurzame ontwikkeling, maar ze verschillen van mening over een goede aanpak. Hoe kun je werkenden die soms al jaren niet meer in de schoolbanken hebben gezeten, motiveren om met hun ontwikkeling aan de slag te gaan? ‘Soms moet je dat een beetje afdwingen’, denkt een bestuurder. Anderen vinden dat je mensen intrinsiek kunt motiveren door bestaande vaardigheden te erkennen en meer ruimte te bieden voor informeel leren. We moeten de vaste structuren loslaten en meer buiten de gebaande paden denken, is het idee. Een bezoeker: ‘Nog bijna heel Nederland denkt dat je alleen op school leert, maar dat is niet waar. Je kunt ook leren in werkomgeving. Informeel leren moet je erkennen. Certificeren hoort er dan ook bij.’