Het onderzoek van IPSE Studies richtte zich op het gehele onderwijs. De productiviteit daalt met name in het primair en voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. De dalende productiviteit is al langere tijd gaande, behalve in het wetenschappelijk onderwijs. Maar ook daar is nu sprake van een daling. Het hoger beroepsonderwijs neemt een tussenpositie in. De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in de online database van TrendsinPubliekeSector.nl.
Invloed van beleid op productiviteit
Uit het onderzoek blijkt dat de invloed van het overheidsbeleid vaker een negatief als een positief effect heeft op de productiviteit. Het onderzoek toont een trend die loopt van 1980 tot en met 2017. De rijksoverheid heeft veel beleid ontwikkeld om de productiviteit en kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Voor een deel heeft dat een positief effect gehad, maar sommige maatregelen werken juist averechts. Dat geldt vooral voor grote onderwijsvernieuwingen van de jaren negentig: de basisvorming, tweede fase, vmbo in het voortgezet onderwijs, roc-vorming in het mbo en de groepsverkleining in het basisonderwijs.
Consequenties beter overzien
IPSE Studies concludeert dat de overheid wel investeert in het onderwijs, maar de consequenties daarvan vooraf niet goed overziet. Dit is ook te lezen in de STAD 2019 (zie deel II ‘De rol van de overheid’, hoofdstuk ‘Vernieuwingen in het onderwijs. Zegen of vloek?’, pagina 201 t/m 220), waarin IPSE-onderzoekers vertellen dat grote onderwijshervormingen veel gekost hebben, maar weinig hebben opgeleverd. De gewenste kwaliteitsverbetering is veelal uitgebleven.
Lees voor meer informatie het gehele bericht van IPSE Studies.