Strategieën voor emotieregulatie
Sifra van Zijtveld, onderzoeksadviseur bij het CAOP, deed voor de Kennisrotonde onderzoek naar wat onderwijspersoneel kan helpen bij het reguleren van hun emoties bij (dreigend) escalerend leerlinggedrag in het speciaal basisonderwijs (sbo). Uit dit onderzoek blijkt dat er meerdere strategieën mogelijk zijn. Zo blijkt het effectief om een emotionele situatie te herwaarderen in niet-emotionele termen. Ook kun je door het tonen van emoties leren omgaan met emoties. Volgens Van Zijtveld is het belangrijk dat de leraren binnen een school op een lijn zitten in het benoemen van gewenst leerlinggedrag.
Instrumenten en trainingen
Er bestaan verschillende instrumenten en trainingen voor leraren die gericht zijn op het herkennen en vervolgens reguleren van stress en emoties. Het is echter niet bekend hoe effectief deze instrumenten zijn.
Kennisrotonde
De Kennisrotonde is het online loket van NRO waar onderwijsprofessionals hun vragen uit de onderwijspraktijk kunnen stellen. In dit geval stelde een orthopedagoog de vraag: Wat draagt bij aan effectieve emotieregulatie van onderwijspersoneel in het geval van (dreigend) escalerend leerlinggedrag in het sbo? Namens het CAOP is Ruud van der Aa kennismakelaar voor de Kennisrotonde.