Om het lerarentekort in het primair onderwijs tegen te gaan, presenteerde Jet Bussemaker, voormalig minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, in 2017 een plan van aanpak. Hierin stonden een aantal actiepunten, zoals het stimuleren van zij-instroom, het verhogen van de in-, door- en uitstroom en het verbeteren van het belonings- en carrièreperspectief.
Werkdruk verlagen
Het ministerie trok in 2018 270 miljoen uit voor de salarissen van leraren. Om de werkdruk te verlagen werd nog eens 430 miljoen euro gereserveerd. Minister Arie Slob kondigde aan dat hij vasthoudt aan de ingezette koers. Zo kwam er in 2019 een subsidieregeling om onderwijsassistenten op te leiden tot leraar. Daarnaast mogen deeltijdstudenten aan de pabo eerder voor de klas staan en mogen scholen invalkrachten meerdere contracten achter elkaar aanbieden als zij zieke leraren vervangen.
Cörvers is blij met de maatregelen, maar ze zijn niet voldoende om het lerarentekort in het primair onderwijs op te lossen. Barbara de Kort, voorzitter van het Landelijk Overleg Lerarenopleidingen Basisonderwijs (LOBO), en Henriëtte Maassen van den Brink, hoogleraar onderwijs- en arbeidseconomie aan de Universiteit van Amsterdam, sluiten zich aan bij Cörvers. Zij zien een belangrijke rol weggelegd voor het kabinet. Volgens De Kort is een ‘stevige regie door het kabinet cruciaal om het probleem echt op te lossen’.
Meer zij-instromers
Uit cijfers van het LOBO blijkt dat het aantal zij-instromers voor de pabo sterk toeneemt. Dit jaar zijn er al ruim duizend van dit soort aanmelden. Vorig jaar waren dat er circa 450. Cörvers vindt het positief dat mensen uit andere beroepsgroepen zich laten omscholen tot leraar. ‘Dat is belangrijk voor de diversiteit in het onderwijs’, zegt de hoogleraar op de Leerstoel Onderwijsarbeidsmarkt.
Hogere salarissen primair onderwijs
Rinda den Besten, voorzitter van de PO-Raad vindt net als De Kort en Cörvers dat de salarissen van leraren in het primair onderwijs verder moeten stijgen. Zij zouden hetzelfde moeten verdienen als docenten in het voortgezet onderwijs. Maar alleen de beloning naar hetzelfde niveau tillen is volgens Cörvers niet voldoende. ‘Het primair en voortgezet onderwijs zouden meer moeten samenwerken. Bijvoorbeeld via een gezamenlijke opleiding waar je meerdere bevoegdheden kunt behalen. Omdat leraren op deze manier flexibeler inzetbaar zijn, wordt voorkomen dat overschotten en tekorten elkaar opvolgen’
Lees het artikel Het lerarentekort is een ‘nationale ramp’.