In het onderwijs werken veel parttimers. Vanwege het toenemende lerarentekort proberen basisscholen deze groep te verleiden meer te gaan werken. ‘Er zijn natuurlijk regionale verschillen, maar scholen voeren vaker het gesprek met mensen om meer te werken’, constateert Patrick Banis van het CAOP in het AD.
In een tweede AD-artikel staat dat veel leraren goede redenen hebben om parttime te werken, zoals de zorg voor hun eigen gezin. Banis zegt in dat artikel: ‘We kunnen mensen nooit verplichten meer te gaan werken. Je ziet dat een kleine deeltijdbaan in het onderwijs er vaak een baan bij is in het gezin. Zonder dat daar een economische noodzaak voor is.’ Of leraren ook echt meer aan de slag willen, staat of valt volgens hem ‘met een goed gesprek, waarin scholen écht oog hebben voor wat leraren nodig hebben om meer te werken’.
Flexibele voorwaarden
Steeds meer scholen zijn inderdaad bereid leraren tegemoet te komen. Ze bieden flexibele voorwaarden om leraren te verleiden extra dagen te werken, zoals de mogelijkheid later te beginnen en eerder te stoppen op die extra dagen. Zo kunnen leerkrachten hun eigen kinderen naar school brengen en ophalen. Bij de Rotterdamse Vereniging voor Katholiek Onderwijs (RVKO) werkt deze aanpak, vertelt bestuursvoorzitter Ton Groot Zwaaftink in het AD. Een kwart van de parttimers daar is meer gaan werken en nog eens een kwart is extra dagen beschikbaar voor vervanging.
Verandering van beleid
Waar het nu nog heel gebruikelijk is dat leerkrachten in het basisonderwijs 2,5 dag of minder werken, veranderen steeds meer schoolbesturen hun beleid. Het AD constateert na een rondgang dat besturen in vacatures soms al vermelden dat leraren minimaal 4 dagen moeten werken. En om gaten te vullen proberen ze hun zittende leraren te overtuigen op meerdere scholen aan de slag te gaan als ze extra gaan werken. ‘Dat is de volgende stap die nog meer verleiding vraagt’, reageert Banis op deze laatste ontwikkeling.
‘Minimaal 3 of 4 dagen is wenselijk’
Annemie Martens van schoolbestuur Platoo in de regio Helmond, legt in de krant uit waarom deze stichting wil dat leraren minimaal drie dagen werken. ‘Door veel parttimers is er minder continuïteit in de organisatie en is het moeilijker om te investeren in professionaliteit.’
Bestuurder Harrie van de Ven van Optimus Primair Onderwijs in Limburg en Noord-Brabant denkt er al net zo over. ‘Kleine contracten zijn niet altijd goed voor de kwaliteit van het onderwijs. Er is veel overdracht tussen leraren nodig, leerlingen krijgen te veel verschillende leerkrachten voor de klas. Eigenlijk vinden we vier dagen wenselijk.’