Tijdens het KV kwam naar voren dat alle deelnemende vertrouwenspersonen in hun gesprekken te maken hebben gehad met arbeidsconflicten. Wat ook opviel is dat veel professionals betrokken kunnen zijn bij een arbeidsconflict; van leidinggevende, jurist, HR-medewerker tot bedrijfsarts. Wat in alle gevallen van belang is, is om te achterhalen welke rol een ieder heeft; waar ben je wel/niet van? Een arbeidsconflict ontstaat wanneer één van de partijen vindt dat de andere partij haar dwarsboomt of ergert. Dit kan betrekking hebben op arbeidsinhoud, arbeidsverhoudingen, arbeidsomstandigheden of arbeidsvoorwaarden. Daarnaast is er sprake van een escalatieladder in conflicten. Het gesprek liet verder zien dat de rol van een vertrouwenspersoon kwetsbaar kan zijn. Juist omdat een arbeidsconflict een complexe situatie kan opleveren, met meerdere actoren. Belangrijk is om een luisterend oor te blijven bieden en de signalerende functie te gebruiken, maar ook door te verwijzen als dat nodig is. Ook van belang is om aan de voorkant mee te denken over hoe de omgang met een arbeidsconflict wordt geregeld in een organisatie. Soms is er bijvoorbeeld een ombudsfunctionaris die hierop ondersteunt. Of de bedrijfsarts die een actievere rol oppakt.
Verdieping
Mocht u een verdieping willen aanbrengen op het thema arbeidsconflict, dan kan het CAOP ook in kleiner verband een bijeenkomst organiseren op dit onderwerp. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden via integriteit@caop.nl of 070-376 5937.