Goed samenwerken, optimale zorg
Professionals in de zorg zijn vaak afhankelijk van elkaar, waardoor ze juist goed met elkaar moeten communiceren en samenwerken. Niets doen bij een (onderhuids) conflict leidt tot escalatie en tot schade, zowel financiële als emotionele. Als beide partijen op tijd en adequaat om de tafel gaan zitten, bijvoorbeeld via mediation, voorkomt dat veel ellende. Want vaak gaat het om verkeerde aannames, miscommunicatie en onbegrip. De ondersteuning inroepen van een onpartijdige mediator helpt partijen om conflicten bespreekbaar te maken en op te lossen. Dat komt ook de zorg ten goede.
Mediator stelt de juiste vragen
In mediation werken beide partijen aan het herstel van de relatie op een constructieve manier. De mediator is onafhankelijk en neutraal die de communicatie weer op gang kan brengen. Achter de soms heftige emoties schuilen wensen, zorgen en behoeftes van partijen. Door de juiste vragen te stellen, helpt de mediator op tafel te krijgen wat iedereen belangrijk vindt. Als mensen zich gehoord voelen en duidelijk maken waar het wezenlijk om gaat, nemen de heftige emoties af en luisteren ze weer naar elkaar. Als dat is bereikt, helpt de mediator hen en om samen tot concrete, gedragen duurzame oplossingen te komen.
Als mediation tijdens een klachtprocedure begint, dan wordt de procedure aangehouden. Als partijen een oplossing vinden, is deze procedure niet meer nodig. Maar zij kan ook weer op gang worden gebracht. Het doel van mediation is wel om dat helpen te voorkomen.
Mediation is onafhankelijk, onpartijdig en vrijwillig
Bij mediation werken beide partijen met een mediator aan een aanvaardbare oplossing van een (arbeids)conflict. Een mediator is daarbij deskundig, onafhankelijk en onpartijdig. De partijen nemen deel op basis van vrijwilligheid. Alles wat aan bod komt, blijft vertrouwelijk.
Herken je deze situaties?
- de patiënt dient een klacht in na het ontstaan van een complicatie tijdens de operatie;
- tussen collega’s en in het team ontstaan conflicten door botsende karakters en/of onduidelijkheden over taken en verantwoordelijkheden;
- een vakgroep medisch specialisten denkt divers over samenwerking, financiën of taakverdeling;
- een medewerker heeft een arbeidsconflict met de zorginstelling over (dis)functioneren of re-integratie;
- de familie van een patiënt is ontevreden over de zorg en klaagt bij het management.
Meer informatie over mediation
Wil je meer weten over mediation? Neem dan contact op met Margriet Drent via m.drent@caop.nl of 06 204 368 45. Ook als je twijfelt of een conflict zich leent voor mediation, kunnen wij met je meedenken. Op de themapagina Sociale veiligheid vind je meer informatie over het omgaan met conflicten en wat het CAOP hierin voor jou kan betekenen.