Onderzoeksmethode zij-instromers
Het onderzoek bestond uit uitgebreide online vragenlijsten en interviews met studenten, docenten en een vertegenwoordiger van een school. De resultaten zijn aangevuld met informatie uit relevante onderzoeksrapporten en openbare data. De doorbraakmethode die ten grondslag ligt aan de zij-instroomopleiding van het NCOI is voortgekomen uit een reeks doorbraaksessies, waarin belemmeringen voor zij-instromers in kaart zijn gebracht door stakeholders uit het veld en zijn aangepakt. Deze sessies zijn gebaseerd op het model van de Buitenboordmotor en hebben geleid tot de identificatie van vijf belangrijke obstakels die landelijk gezien worden bij zij-instroom: oriëntatie/toelating, programma, financiën, instroom en werving, inductie & begeleiding. NCOI heeft al drie van deze obstakels aangepakt.
Het evaluatieonderzoek werpt licht op verschillende aspecten van de zij-instroomopleiding. Het benadrukt de gevarieerde motieven die zij-instromers aandrijven om voor deze opleiding te kiezen, variërend van een innerlijke roeping tot behoefte aan meer voldoening in het werk. De flexibele instroommogelijkheid, het individuele studieprogramma en de autonomie tijdens het leerproces worden geprezen als positieve elementen van de opleiding.
Enthousiaste zij-instromers en begeleiders
Een opvallende observatie is de nadruk op de rol van begeleiders en de mate van bevlogenheid onder zowel studenten als begeleiders. Ze hebben veel energie en gaan op een prettige manier helemaal op in hun werk. Het rapport benadrukt de belangrijke rol die enthousiaste en deskundige begeleiders spelen in het succes van zij-instromers. Voor studenten vormen zij een belangrijke en onmisbare steun in de rug. Deze begeleiding zorgt ook voor een laag uitval of vertraging percentage tijdens de opleiding.
Financiële aspecten blijken een belangrijk overweging te zijn voor zij-instromers, aangezien velen te maken hebben met een vermindering van hun salaris bij overgang naar het onderwijs. De Alliantie voor Werkend Onderwijs ziet dat het bieden van een aantrekkelijk financieel arrangement essentieel is om deze doelgroep aan te trekken. Hoewel de tevredenheid over het salaris varieert, benadrukt het rapport dat er ruimte is voor verbetering om deze drempel voor potentiële zij-instromers te verlagen. Een HR-manager van een opleidingsschool gaf aan dat zij-instromers bij aanvang vaak iets aangeven in de trant van ‘vervelend dat het salaris lager is, maar ik weet dat het nu eenmaal zo is’, om er in een later gesprek met HR vaak toch weer op terug te komen.
Opvallend is dat weinig studenten belemmering ervaren als het gaat om de balans tussen privé en werk. Toch wordt flexibiliteit in startmomenten door zowel studenten als scholen gewaardeerd. Dit aspect vergemakkelijkt niet alleen de toegang tot de opleiding, maar vergroot ook de aantrekkelijkheid voor potentiële studenten.
Samenwerking en kennisdeling
De rol van samenwerking en kennisdeling tussen opleidingsaanbieders en publieke en private partners wordt als cruciaal beschouwd voor het succesvol aanpakken van het lerarentekort via zij-instroomprogramma’s. Het aanpakken van het lerarentekort vereist een gezamenlijke inspanning om informatie en beste praktijken te delen, zodat zij-instromers op een breder niveau kunnen worden ondersteund.